המלאכות הראשוניות – מלאכות החיים

המלאכות הראשוניות - מלאכות החיים

מאת: אפרת אנגרס - אוולד

כנס אביב 2023 של מעגל הגנים הארצי, ״מקש לזהב״ הוקדש השנה למלאכות הראשוניות.
בהרצאת הפתיחה של הכנס תארו ורד שטמפר וסטפני אלון את מלאכות היד באמצעות שבעה חלונות שדרכם ניתן לגשת באופן חוקר לעולם המלאכות. כל חלון האיר את הנושא – באופן כללי ובאופן מיוחד בהקשר לחינוך ילדים צעירים – מנקודת מבט שונה. ואלה היו שבעת החלונות:
• חופש
• אלמנטים (חומר, יחסים)
• טרנספורמציה
• האדם היוצר בחיי הילד
• התגשמות
• איכות
• ריפוי

כתזכורת לדברים החשובים שנאמרו בהרצאה, השורות שלהלן נוגעות בחלק מן הנושאים שעלו בהרצאה החשובה הזו.
כשילדים מגיעים לשלב המשמעותי בהתפתחותם, בו הם מסוגלים לעמוד על רגליהם ולהלך בזקיפות קומה, וכאשר היכולת לשמור על שיווי המשקל כבר מבוססת דיה, הם לומדים בהדרגה לנוע, כשהרגליים נושאות את משקל הגוף כולו. אזי מאפשר המבנה האנושי לידיים להיות חופשיות יותר.
למעשה, כל תנועה של היד, בין אם זו הזרוע כולה, האמה או כף היד, היא פנייה החוצה והושטת יד אל העולם. במחווה זו גלומה, אם כן, הבחירה לעשות שימוש מבחין ומודע בכל מה שפוגש האדם מחוצה לו. את תנועת היד ניתן לתרגם למעשים מיטיבים ומועילים והיכולת לעשות זאת מתפתחת בהדרגה – הן מתוך החיקוי והן על ידי אימון.

מלאכות החיים: יחסי גומלין

במערכות החיים, הן הטבעיות והן התרבותיות, הכל מתקיים מתוך יחסי גומלין, ולנו, כבני אדם, ניתן להביא לידי ביטוי יוצר את העניין שלנו בעולם ואת האכפתיות שלנו כלפי הסביבה והחברה מתוך בחירה חופשית. זהו אחד השיעורים שאנו לומדים על פני האדמה.

אם נשאל, מהי הסבה הגורמת לנשמות להתגשם בעולם הזה, שכולו שרוי בהשתנות ובהתהוות תמידית, אחת התשובות היא הרצון לעבור שינוי בעצמנו. כישויות אנושיות אנו משתנים ומתפתחים במהלך כל חיינו, פיזית, נפשית ורוחנית. אולם בנוסף להשתנות של עצמנו אנו יכולים לשנות גם את הסביבה. השינוי הוא קודם כל באמצעות עשיה, וליד האנושית יש תפקיד חשוב בשינוי הזה – באופן מיוחד לכף היד ולאצבעות. למעשה, כל דבר שבו אנו נוגעים משתנה – אם במעט ואם במידה רבה – מעצם הנגיעה האנושית. כדאי גם לשים לב לעובדה שכלים רבים נוצרו בדמות כף היד והאצבעות. כלי האכל, למשל, הינם דוגמא לכלים שקיבלו את השראתם הצורנית מן החלקים השונים של כף היד האנושית.

בבואנו ללמד את הילדים הצעירים כיצד להשתמש בידיהם, אנו מבקשים להעניק להם – מתחילת חייהם – חוויה של עשיה קשובה, נעימה ובעלת קצב נינוח. עשיה שכזו משרה על הגן כולו אוירה של שלוה, סדר ושמחת יצירה.

מראשית התרבות האנושית היוו המלאכות מפגש מקיים חיים, בין האדם לעולם. לכן אפשר לכנות את המלאכות הבסיסיות, הראשוניות, גם בשם ׳מלאכות החיים׳. כולן מעשירות את חיינו ומקיימות אותנו. הן מתמירות את החומר הטבעי והופכות אותו לחומר ״מתורבת״: בוץ הופך לכלים ולבנים, גיזת צמר לבגד וכן הלאה. התמרת החומרים באמצעות המלאכות מאפשרת לבני האדם להשתמש בם, קודם כל לשם מלבוש, מזון ומעון ולאחר מכן לתכשיטים ולרפואה, לאמנות ולאומנות, למשחק ולפולחן. למרות הייחודיות של כל חומר, המאפיינים שתוארו לעיל הם משותפים ומתקיימים בכל אחת מן המלאכות הראשוניות.
בבואנו במגע עם כל חומר וחומר יכולים אנו ללמוד מקרוב לא רק על השתנותו, אלא להתעורר בפליאה לעובדה, שבד בבד עם השתנות החומר באמצעות כפות ידנו ופעולותינו, אנו עצמנו משתנים. בין אם אנו לשים חומרים רכים, כמו דונג או בוץ ובין אם אנחנו מעבדים חומרים קשים כעץ או מתכת, בין אם החומר הוא בצק חמים או צמר רטוב וקריר, כאשר אנו לומדים לשנות את החומר בהתאם לטבעו שלו, אנחנו משתנים בעצמנו והופכים להיות יותר מיומנים, גמישים, קשובים, נוכחים, אכפתיים ומכירי – תודה.

שפת המלאכות - שפת המעשה

באמצעות המלאכות ניתנה לנו, כבני ובנות אדם, האפשרות להוציא לפועל את הפוטנציאל של הכוחות הקוסמיים, אשר זורמים דרכנו ודרך החומר. ומאחר ששפת המלאכות היא שפת המעשה, הן מפתחות ומחזקות בנו את כוח הרצון. מתוך השתקעות בחומר והתרכזות במה שהוא שואף להיות אנחנו מתמירים את החומר ואת עצמנו: ומתוך כך נוצרת יצירה חדשה, שלישית, המשרתת את ההתקיימות האנושית. ודרך המעשה הזה יוצרים אנו, כבני ובנות אנוש, חיבור בינינו לבין העולם.

בגן הילדים אנו נקראים ליצור עבור הילדים מרחב, אשר יאפשר להם לפתח – בעצמם – (ובעזרתנו) כלים משלהם כדי להתפתח ולהשתנות. לשם כך עלינו להזין אותם באופנים שונים. אם, למשל, האגדות שאנו מספרים מזינות את כוחות הנפש באמצעות הדימיון, הרי שמלאכות היד – שבהן אנו ממוקדים כעת – מפתחות ומחזקות באמצעות המעשה. עלינו להתאים את המלאכות לילד הצעיר, השרוי עדיין בתודעה שבה העולם מלא פלאים ופליאות, ולהניח לו ללמוד לגלותן ולהכירן באמצעות משחק חוקר, התבוננות וחיקוי.

מלאכות היד מאפשרות לילדי הגן להתפתח ולפתח את יכולותיהם המוטוריות, הן הגסות והן העדינות. הן מזינות את עשיית הילדים במשמעות ומחברות אותם לאמת, ליופי ולמסתורין גם יחד. המלאכות הראשוניות יוצרות אצל הילדים תשתית גופנית בריאה, אשר תאפשר בעתיד את התפתחות הכוחות לחשיבה בהירה ורגש כלפי הזולת, ובגיל מבוגר יותר טיפוח כושר אבחנה ושיפוט, ראיית השלם והפרטים ועוד. בה בעת אוצר בחובו מעשה ההתמרה של החומר הטבעי באופן נעים ומוסדר – קרי: מלאכות היד – כוחות של הזנה, חזוק וריפוי, בסיס לכישורים חברתיים ופיתוח היכולת העצמאית לפעול בתודעה ובאחריות – בהדרכת חכמת הלב- למען עשייה מיטיבה.

דילוג לתוכן