סיכום פגישת מעגל עם גננות בזום – 10.10.23

סיכום פגישת מעגל עם גננות בזום – 10.10.23

סיכמה: מיכל רשף

פתיחה – שלום לכולם זו הרגשה טובה שהתכנסנו כאן היום כדי לחוש את הדבר שמאחד בינינו. לחוש יחד את מה שמשותף למאמצים שלנו בעולם. להיזכר שאנחנו לא לבד. חשבנו על המפגש הזה כעזרה ראשונה במצב הקשה שאנחנו נמצאים בו. להתחבר למקורות המזינים שלנו. ידברו היום ארבע דוברות בשלושה נושאים:
אני – גננת
שיח ומפגש עם הורים
חיזוק כוחות החיים.

בחרנו להתחיל עם האימגינציה שניתנה על ידי שטיינר למורים של בית ספר וולדורף הראשון. קריאה שתאסוף את כולנו להתכוונות פנימית משותפת.

האימגינציה למורים של שטיינר מ-אוגוסט 1919:
"…אנו רוצים לעצב את מחשבותינו כך שנהיה מודעים לכך ש-
מאחורי כל אחד מאתנו ניצב המלאך שלו, בעדינות מניח את כפותיו על ראשו. מלאך זה נותן לכם את הכוח לו אתם זקוקים.
את ראשיכם מקיף מעגל מלאכי עליון. הם נושאים מהאחד לאחר את מה שיש לאחד לתת לאחר. הם מחברים את נפשותיכם. כך ניתן לכם האומץ לו אתם זקוקים. (מאומץ זה יוצרים מלאכי עליון גביע)
אור החוכמה מוענק לנו מהישויות הנעלות של הארכאי, אשר אינם מוגבלים בתנועות מעגליות, אלא מתגלים בהגיעם מיסודות הבראשית ונעלמים אל מרחקי האינסוף.
הם מגלים עצמם כטיפה של אור במרחב הזה.
אל תוך גביע האומץ נופלת טיפה של אור, מאירה את הזמן שלנו, מוענקת לנו מרוח הזמן הטובה."

אבישג מור – אני גננת!

לפני כמה ימים הגיעה סופת ציקלון וטרפה את חיינו בארץ הזו. עמדנו נכוחה מול האימה ואנו חווים כיצד כוחות רוע יכולים להניע מהלכים בעולם. אנחנו מטולטלות בסערה של רגשות עם קושי להכיל את המציאות. האירוע שאנו נמצאות בתוכו יוצא דופן וחסר תקדים בחיינו. הוא מקיף ונוגע באופן ישיר ובאחוזים גבוהים באוכלוסייה. החרדה משותפת לרבים מאתנו, הבלבול גדול ואתו תחושת חוסר האונים.
אני שומעת גננות ששואלות :איך אוכל לעמוד בגן? מהיכן יבואו הכוחות לכך? מאפה יבוא האומץ? חלק מהתשובה לכך כבר הייתה בידכן כי הגעתן למפגש הזה. חיפשתן מקור של הזנה, חיבור ותמיכה.

בזמני משבר הצעד הראשון שאני עושה הוא לעצור.
ראשית אני בודקת מה שלומי? מה מניע אותי, איך אני מרגישה בגוף ובנפש.
תיארתי בפתיחה מצב נפשי שאולי לא כולן מתחברות אליו. כל אחת מאתנו בזמן הסערה נמצאת במקום אחר. עצירה להתבוננות וחיבור לעצמי הן תנאי לכך שאוכל לנהל את עצמי.

לעיתים קרובות מידי אנחנו מזהות הרגשות שלנו עם עצמנו ושוכחות שיש לנו 'אני' שיכול לנהל את המצב.
אני בודקת- מה עוזר לי בתקופות קשות ( למשל- עשיה, קריאה וחיבור למהות, בכי, שיחה עם חברה, מדיטציה או מנוחה ועוד…) מהם המקורות המזינים שלי? מקורות החוסן? כל אחת והתשובה האישית שלה.

שטיינר מתאר באימגינציה למורים שקראנו כיצד מעל כל אחד מהאנשים במעגל היושבים עומד מלאך, מעגל של מלאכים מעל מעגל היושבים. המלאכים מחברים את נפשותינו וזה נותן כוח ואומץ. מהאומץ הזה נוצר גביע אליו נושרת טיפה של אור מרוחות הזמן. רוח הארכאי חיה בנו כשאנו נאספים, במרחב המודרני זה קורה אולי אפילו היום בזום…

זה הזמן להיזכר שאנו לא לבד, שכוחות הרוח אתנו והתמונה היא גדולה ורחבה – אנחנו חלק ממשהו שגדול מאתנו, אנחנו יכולות לקרוא למלאכים שלנו לחבר אותנו. זה נותן אומץ ויוצר גביע שלתוכו נמזגת טיפה של אור. הקארמה שלנו הביאה אותנו להיות כאן במקום הזה בזמן הזה. בחוסר הוודאות הזה אני יכולה להתחבר לחלקת האלוהים הקטנה שלי ובה אני יכולה לקחת שליטה. אני מתחברת לקארמה שלי ופועלת בתוכה. כאן ועכשיו. אני מתחברת לבחירות שלי ומוצאת מה אני יכולה להביא לעולם בזמנים אפלים כשכוחות הרוע מפרידים בין אדם לאדם. אני יכולה לחזק את האנושי ואת המפגש האנושי ולהביא אור לתוכו.

בזמן הזה אני גננת – זה המקצוע שלי, גם זו קארמה. אני שואלת את עצמי איך אני מתחברת לקארמה של המקצוע שלי ומה אני יכולה לעשות.
בכל אחת מאתנו יש כוחות של הנהגה בעוצמות ובאופנים שונים. הנהגה קשורה לכוחות שלי וקשורה לאקטיביות. להיות גננת זו גם הנהגה במרחב שלי. אני אקטיבית כלפי אחרים ופועלת עם השאלה איך לחזק את האנושי. אני נפגשת עם הצוות שלי ומתעניינת מה שלומם. מתקשרת להורים ומתעניינת בכנות בשלומם ובמצבם ואיך עוברים עליהם הימים ומה שלום הילדים. ההורים לא מצפים שנפתור את המצב, חשובה תחושת השיתוף. ההתעניינות באחר, האמפטיה יוצרת תחושה של שייכות שהיא מרפא בימים של חוסר וודאות. אני מכירה את קהילת הגן שלי: צוות , הורים וילדים. איפה כל אחד נמצא, רואה ומתקפת את הרגשות וההתנהגויות השונות.

עלינו לזכור שהנפש האנושית יודעת לעמוד במצבים קשים, זו לא פעם יחידה שהאנושות עוברת משברים קשים, גם אנחנו נוכל להתגבר. זו האמונה בנפש האנושית. החרדה היא כמו ספינה בסערה ללא רב חובל ואני יכולה לבחור להנהיג את הספינה שלי. בעזרת החיבור שלי לכוחות האני שלי. אני מתחברת לקארמה שלי, לאיכויות שלי, מחזקת את האנושי, וקוראת לעזרת כוחות הרוח ליצור גביע של אומץ שלתוכו תמזג טיפה של אור.

מיכל רשף – הקשר והשיח עם ההורים!

הקשר והשיח הם ההורים הוא חלק מהמערך של הגננת שאבישג דיברה עליו ועלי כגננת למצוא את הדרך הנכונה לי לעשות זאת. הנוכחות שלי בקשר עם ההורים הוא חלק בלתי נפרד מתפקידי כגננת. זה נכון לשגרה וזה חשוב ביותר בזמנים כאלה של חוסר וודאות, חוסר ידיעה וחרדה.
אני נדרשת לאומץ, להרשות לעצמי להיות במרחב הרגיש שלי ולשתף. השליחות שלי כאשת חינוך היא להיות נוכחת בסיטואציה גם עבור ההורים, לייצר מרחב שיכול להיות סוג של עוגן וביטחון, קהילה שאני שייכת אליה. האחריות שלי היא לפתוח את הדלת הזו – לייצר קשר ומפגש (פיזי או זומי) עם קהילת הגן שלי – זו קבוצת הגורל שלנו, זו המעטפת של הילדים. זהו המעגל אליו אנחנו שייכים = חוסן = ביטחון. אין אדם שלא כמהה וצריך אותם.

אני מתעניינת בקהילת האנשים הזו – מה אתם חווים? מה קורה בבית שלכם? מה החוזק שלכם כמשפחה, מה הקושי? מה נותן לכם את תחושת הביטחון? מה משמח? מה מפחיד? ועוד. כשאנחנו עדים לכך כמעגל (במידת הנוחות כמובן) אנחנו יכולים להיות יותר אמפתיים, ויותר אכפתיים אחד כלפי האחר. זה יוצר מארג ורשת ביטחון קבוצתית (שם עובדים הארכי-מלאכים) בה אנו יכולים להציע את היחד שלנו תוך שמירה על הגבולות והמרחב הבטוח שלנו ושל האחר. אנחנו יוצרות מעגל של כוח משותף וזה מעצים את הביטחון שלנו ושל הילדים. במקום לשפוט את ההורה האחר אנו מכילים אותו ואת הדרך שלו. כאשר אני כגננת מקשיבה לכל הפרטים הנ"ל אני יכולה לפגוש באופן יותר מדויק ונכון כל ילד. עם ילד מסוים שחשוף לאינפורמציה כי זה חשוב להוריו אני אדבר באופן שמתאים לו והפוך. אני אהיה באופן יצירתי גשר עבור הילדים מתוך המקום שהם ומשפחתם נמצאים.

חשוב שאשמיע גם את הפחד והחששות שלי ואיפה אני צריכה תמיכה ועזרה. זו תמונה שיכולה לתת ביטחון להורה כי אני יודעת מה אני צריכה ואני גם יכולה לבקש את זה. (למשל הורה שיהיה בתקופה הקרובה אתנו בגן).

התיווך לילדים –
הדבר החשוב ביותר הוא לדבר עם הילד אמת. זה לא אומר לחשוף אותו לדברים שלא תואמים את גילו, אבל מן הצד השני כשהילד שואל אותי על חטופים, וטילים אני לא ארצה לספר לו על פיות, גמדים או ענקים.
לכל אחד מאתנו כאנשים מבוגרים בריאים יש את הנרטיב שלו לגבי המצב עכשיו ובכלל. טוב שניצור בתוכנו את התמונה שהיינו רוצות לתת לילדים הצעירים שברשותנו וחשוב לזכור שעל אף כל הקושי, יהיה חשוב להחזיק עבורם תמונה שיש טוב בעולם שהעולם הוא טוב. עוד אלמנט חשוב בשיח עם הילד הצעיר (ובכלל) הוא השימוש בעולם המושגים שלו, המציאות שהוא מכיר.
כשהוא שואל על הטילים והאזעקות וזה מפחיד אותו, חשוב שאתקף את הרגש שלו – כן הרעש שלהם באמת מפחיד והם גם יכולים לפגוע אבל האזעקה שומרת עלינו, היא מודיעה לנו מתי להיות במרחב המוגן. אני גם יכולה לומר שגם לי הרעש הזה לא נעים ואולי אני אפילו מפחדת אבל אני שומרת עליך ואנחנו הולכות ביחד למרחב המוגן. ובמרחב המוגן הכנו מראש דברים שעוזרים לנו וגם כאן המגוון והאפשרויות רבות – טוב שאדאג לצרכים שלי באותה מידה שאני דואגת לאלו של ילדיי. וגם את זה אני יכולה לתקף במילים – "אני לוקחת איתי את הכרית שלי (או כל דבר אחר שאני יודעת שעוזר לי) כי זה ממש עוזר לי, מה אתה רוצה שיהיה אתך?" ועבור הילד הצעיר ממש אני מכינה את מה שאני יודעת שעוזר לו. אנחנו לא רוצות לטאטא את הרגש מתחת לשטיח, זה לא יבריח אותו, ההיפך. אנחנו רוצות לתת לילד על פי גילו את הכלים להתמודד עם הפחד, או כל רגש אחר, כדי שבעתיד הוא יוכל לנהל ולווסת את הדברים בעצמו. בשונה מהילד הצעיר, לנו יש את הידיעה איך להתמודד עם הפחד (או כל רגש אחר) ואנחנו ניקח את הילד אתנו – ננשום ביחד, ניתן יד, ניגע, נתכרבל, נשחק, נתחבא וכו. זה שווה אלף מילים.

לא להיבהל מהשאלות של הילדים, לקרקע את עצמי, לנשום, להיזכר בנרטיב שלי ולענות במילים פשוטות הקשורות לעולם שלהם. בתשובות שלי אני תמיד רוצה לתת תמונה שלמה:
חטוף זה מישהו שלקחו אותו בלי שהוא רצה ועכשיו יש הרבה אנשים שעובדים כדי להחזיר אותו הביתה בשלום. לקרב את זה לעולם שלהם – " כשאתם משחקים ורבים לפעמים אתם חוטפים דברים אחד לשני, או זורקים משהו ומישהו מקבל מכה או נפצע….
המלאכים והפיות הם העוזרים שלנו וטוב שאנחנו נהיה מחוברים אל עולם הרוח, נפנה לבקש את עזרתם וזמין אותם לעזור לנו. פה על פני האדמה אנחנו פועלים ועושים ויש לנו יכולת. סיפורים יכולים לעזור לנו להגיע אל עולמם של הילדים וליצור עבורם מרחב מרפא.
בחלקת האלוהים הקטנה שלנו אנחנו יכולים לשמור עליהם ולתווך להם את המציאות שתתאים לגודלם.

סטפני אלון - חינוך במצבי חירום

אנחנו כאן ביחד, מעגל של אנשים שיודעים מה עובר על האחר ואכפת להם אחד מהאחר. זה מעגל תמיכה. בית ספר וולדורף הראשון הוקם לתוך עולם הרוס ומפורק עם אבדות רבות והביא הרבה כלים של ריפוי . לחינוך וולדורף יש פוטנציאל של ריפוי.

ב-2019 הוקם מערך של חינוך וולדורף במצבי חירום והוא נותן כלים פדגוגיים להתמודדות בשעת משבר וטראומה.
במרכז הדברים עומד הקשר – הקשר שלי לעצמי, אני עם הגוף שלי, עם הסביבה שלי עם הטבע, עם האנשים שסביבי כולל ההורים שהם המעגל שעוטף את הילדים, וקשר עם הכוחות הבלתי נראים. הקשר הוא לב העניין.

הגננת היא מרכז, הילדים סופגים מאתנו את האווירה שאנו יוצרים. עלינו לתת תשומת לב לאווירה. דבר פשוט וחשוב שכל אחת מאתנו יכולה לעשות – קרקוע – רגליים על האדמה, שורשים עמוקים לתוך האדמה עד מרכז כדור הארץ. כל אחד מאתנו הוא ייחודי ועומד ככה בעולם הזה. להרגיש מי נמצא בצדדי מעלי ולהתחבר אל השמיים. אפשר לעשות את זה עם הילדים וליצור תחושת ביטחון.

הילדים קולטים את החרדה שלנו ושל הזמן הזה. זה פוגש אותם בכל הגוף שלהם אבל הם לא בהכרח יכולים לדבר על זה. אל לנו לדחוף אותם לומר משהו אבל אנו יכולות לעשות איתם – לשחק, לנוע, לרוץ לאט ומהר, קדימה ואחורה, כמו הנשימה. זה מזרים את הדברים שקופאים בנו כשאנו מפחדים. פחד הוא מכווץ ומשתק אם אנחנו נעות בעצמנו ועם הילדים זה יכול להוביל לשמחה וסיפוק וזה מזרים משהו בגוף. המרפא הגדול שלנו נמצא בתוכנו, בגוף האתרי ובמערכת העצבים ואנחנו יכולים להזין את הקשר אתו על ידי ריתמוס, חזרתיות, תנועה , עשייה. אלו הם כלים נהדרים.

מיריה רון - חינוך במצבי חירום

אנחנו רוצות להביא למרחב הילדים שמחה וליצור ארגון וסדר. בדרך כלל במקום של טראומה ומשבר זה חסר. אנחנו רוצות להיות מרכז ועוגן וליצור משחקיות וילדותיות. בעזרת המשחקים והשמחה אפשר להחזיק קבוצה מאורגנת. במשחקים נוצר קשר עין, מגע , הצלבה, חציית קו אמצע ועזרה של גדולים לקטנים. כל אלה ביחד עוזרים להזרמת מה שבטראומה קופא ונדחק. גם משחקי קצב, טפיפות וקפיצות בחבל או גומי לשמע שירים וחרוזים יוצרים זרימה ושמחה. לעיתים דברים מאוד קשים יוצאים כדרך אגב תוך כדי קפיצה, דילוג או התמסרות בכדור או שקית חול. ואנחנו מקשיבות ומתעניינות, נותנות לדברים להתנער החוצה מהגוף.

אנחנו רוצות להיות גמישות, לעבוד בפתיחות עם מה ועם מי שמגיע ולקבל את אי הוודאות ואי הידיעה. להסכים לעבוד ביחד ובשיתופי פעולה, זה תומך בתהליך הריפוי. ככל שנחזיק את התקווה והידיעה שאנחנו לא לבד וכנראה לא במקרה בתוך הסיטואציה, נהיה יותר מוכנות לפגוש את מה שמגיע אלינו.

מיכל רשף – דברי סיכום

אנחנו יוצאות מהמפגש עם תחושה של נשיאה משותפת. עם ידיעה שאנחנו יכולות להיות שותפות גם במרחבים של אי וודאות. ככל שנחזיק את התקווה ואת הידיעה שאנחנו לא לבד וכנראה גם לא במקרה בזמן ובמקום הזה, נהיה יותר מוכנות לפגוש את מה שמגיע אלינו מהעתיד, ואנחנו באירוע שבא אלינו מהעתיד. אנחנו צריכות אומץ, פתיחות וגמישות כדי לפגוש אותו.

אני מזמינה אותנו לדמיין קרן אור פנימית שנמצאת בתוכנו ולהתחבר אליה, אל הקרינה של האור, אל החמימות שלו וכאשר אני מחוברת אל קרן האור הפנימית ותוך כדי הקשבה למילות המדיטציה, לשלוח מתוך הקרן הפנימית אור לכל המרחבים שזקוקים לו.
אנחנו שולחות כוחות של אור לכולם.

דילוג לתוכן