השינה שאבדה

השינה שאבדה

מאת: מירי מתתיה

כשאנחנו רואים תינוקת ישנה או ילד שכל גופו כבד וחמים ורפוי, לבנו מתרחב אל מול התמימות והבטחון שבהם הקטנטנים מתמסרים לעולם אחר. אנחנו יודעים שגופם מחדש את כוחותיו. במהלך השינה מתרחשים תהליכים מטאבוליים וכן תהליכי גדילה פיזית והתפתחות נפשית ורגשית. במחקר של אוניברסיטת סטנפורד עלה כי חוסר שינה הוא המגיפה של ילדי תקופתנו.
מסתבר כי ילדים חשוכי-שינה סובלים מהפרעות אשר לעיתים מאובחנות כקושי בקשב וריכוז וכן היפראקטיביות. הם לומדים בצורה פחות אפקטיבית מכפי שיכלו, עצבניים יותר, יחסי החברה שלהם עלולים להיות מעורערים.

זוהי תופעה נפוצה אשר הביאה את האירגון העולמי של חינוך ולדורף לגיל הרך, להציע לכל המדינות החברות באירגון, (אשר ישראל היא אחת מהן) לערוך כנס לימודי בנושא השינה לגננות השבעון הראשון. חשוב לי לשתף אתכם, כהורים, במחשבות שעולות בהקשר הזה.

וויסות של גוף החיים

לאחר כשבועיים מלידת בני הבכור, נאלצתי לעזוב אותו בבית עם עם בן זוגי למשך כשעתיים ולצאת לסידורים. עד מהרה הוצפתי בחושת חוסר עצומה. כביכול השארתי בבית איבר מאיברי. משהתארכה קצת השהות רחוק מהתינוק, הרגשתי את כל המערכות בגופי כבר מתארגנות ומוכנות להניק. אז התבהרה לי משמעות הטענה של האנתרופוסופיה, שגוף החיים (הגוף האתרי) של האם והתינוק שלובים זה בזה. תמונת הקשר המורכב וההדדי הזה עלתה בתוכי במלוא עוזה. אלה כבר לא היו מילים בלבד, אלא חוויה קיומית. "גוף החיים הוא מערך הכוחות אשר גורם לגידול הגוף, לתיפקודים הפיסיולוגיים של האיברים השונים, להחלמת איברים שנפגעו….זה מערך מסודר של כוחות הפועלים ע"י חוקיות מוגדרת. גוף החיים מתבטא בתהליכים המתרחשים בגוף, בהשתנות ובתפקוד השוטף (שליב, חינוך מרפא, ע"מ' 32)" מכאן עולה שגוף החיים של הרך הנולד, עובר בעזרת האם תהליך של וויסות והתאמה לחיים שמחוץ לרחם. ככל שסביבת האם תאפשר לה רוגע, נינוחות, אכילה ושינה וגוף החיים שלה יחזור לתפקוד רענן כך היא תוכל ביתר קלות לעזור לתינוקה בוויסות העצמי שלו. לכן מה שהכי יעזור לשנתו של התינוק הוא: אמא נינוחה.

יחד עם זאת, כפי שיעידו הורים למספר ילדים, לכל תינוק שנולד להם יש ריתמוס אישי של אכילה ושינה. ישנם כאלה אשר ישנים מעל שעתיים, יונקים ביעילות, מסיימים את תהליכי העיכול וחוזרים לישון. אחרים מתעוררים לעיתים תכופות, האכילה מכאיבה למערכת העיכול הלא בשלה שלהם וכל התהליכים אצלכם קצרים ובלתי מסודרים. סבלנות וגישה חיובית בטיפול, יחד עם תמיכה להורים התשושים, ישפיעו לטובה על השינה אצל הרך הנולד.

בעבר השבטי של האנושות, ועד עצם היום הזה במדינות רבות, משפחה שלמה ישנה באותו המרחב. הדודים והדודות, הסבים והסבתות תמכו בטיפול בתינוק וביחד וויסתו את הפעילות של גוף החיים בהתאם לתנועת השמש במרום. כל תהליכי החיים שלנו ובכלל זה השינה, קשורים בריתמוס הקוסמי. הזריחה מזמינה לעירות, השקיעה מתריעה על ירידה ברמת הפעילות ואילו החשיכה מודיעה על זמן השינה. האדם אשר חי בהרמוניה עם סביבתו הטבעית, יכול היה להירדם בנקל וגם ללמד את ילדיו את המיומנות הזו. בעצם החוויה של הליכה לישון היתה מדורגת, וכללה תאורה עמומה, קולות דיבור או שירה שקטים ובאופן כללי תחושה שלא מתרחש שום אירוע מסעיר או מפתה. ניתן היה בקלות לשחרר את הקשר החזק עם עולם החומר ולהתמסר לכוחות אחרים.

בנוסף למחזוריות היומית, קיימת גם מחזוריות שבועית-טבעית. אנו חשים פחות ופחות אנרגיה לקראת סוף השבוע וממש זקוקים ליום השביעי כיום מנוחה. נסיונות לייסד תקופת עבודה רצופה של עשרה ימים, היו בלתי מוצלחים, מכיוון שהעובדים בכל זאת חשו עייפים ביום השישי לעבודתם. מחזוריות שמשית נוספת קשורה בעונות השנה, כאשר בקיץ אנו מתעוררים מוקדם יותר ואף זקוקים לפחות שינה. האנתרופוסופיה טוענת כי למחזוריות של הירח יש השפעה על איכות השינה ועל כוח הדמיון במהלך השינה. יחד עם זאת, תמיד היו הבדלים אינדיבידואליים. רוב האנשים חשו עירנות רבה בשעות הבוקר, אך היו גם כאלה אשר הרגישו עירות רבה יותר דווקא בשעות הערב.

אולם כיום קשיים בהירדמות או באיכות השינה עצמה מאפיינים כמחצית האוכלוסיה. התעוררות התודעה והאינדיבידואליזם, גורמים לשוני רב יותר בין אנשים וגם בדפוסי השינה שלהם, כאשר כל אחד מגיב אחרת לכמות האור המלאכותי והרעש שהוא חשוף אליהם בשעות הערב.

תהליך התקשרות מוצלח

במקביל לייצוב תהליכי החיים חל אצל הקטנטנים תהליך של התקשרות רגשית אל הוריהם (Attachment). התהליך הזה אשר נרכש במהלך היניקה (מבקבוק או מהשד) הוא בעל ששה שלבים, אשר מאפיינים למעשה את כל הקשר הרגשי שלנו עם העולם. בשלב הראשון מתמסר התינוק לאכילה, ובעצם מוכן להיות מוזן על ידי העולם שבו הגיע להתגשמות. הוא נהנה להתכרבל בחיקה של אמו. לאחר מכן הוא דוחף את עצמו לתנוחת יניקה ומושיט את ידו כדי למשמש את השד או הבקבוק שממנו הוא עתיד לקבל את המזון. גם במחוות הללו טמון אמון בכך שאכן מצפה לו חלב חמים וטעים. הוא לופת את השד בתחושת בטחון ובעלות, מושך אותו אל פיו ויונק בלהיטות. כשהבטן הקטנה מלאה, התינוק מתנמנם ומשחרר את לפיתתו. השינה הברוכה מלווה לפחות עד גיל שנה את השובע שבתום הארוחה.

בעתיד, בכל פעם שנחפוץ ליצור קשר עם הזולת, או ללמוד נושא חדש, או לעבוד במקום עבודה אחר, או להירדם, נצטרך לעבור את השלבים הללו. בנוגע לשינה, כותב אלתרמן: "אומנם רדפנו הבלים/ אבל הנה הראש הרכנו/ אם כתר הוא נושא או דלי/אין שום הבדל בסוף יישן הוא". נצטרך לוותר על ההבלים ולהרכין את ראשנו העייף. לאחר מכן, נתכרבל על המזרון, נלפות את השמיכה, נמשוך אותה אלינו ונשחרר את האני שלנו מכל כתר שאנו נושאים בגאון במשך היום.

עד כאן תיארתי את התמונה המורכבת של ההירדמות והשינה, אשר דורשת הרמוניה עם הטבע, עזרה מן המשפחה המורחבת, יכולת לשחרר את הלפיתה שלנו את ההבלים של ה"טמבליזיה" (טלוויזיה), ושאר המכשירים האלקטרוניים והתמסרות מוחלטת לתהליך השינה. אולם מה שהיה פעם פשוט וקל, הוא כעת מורכב ומאתגר.

הורה עייף מגדל ילד עייף

הזכרתי קודם לכן את הוויסות ההדדי של הסביבה והילדים. הורה עצבני ותשוש, מתקשה להשרות סביבו את אווירת הרוגע הנדרשת על מנת שילדיו יוותרו על כל ההתרחשות המסעירה שבבית, או בנפשו של המבוגר שסביבם. לכן מאד כדאי שגם אנחנו נהיה חלק מתהליך הפחתת הרעש והמתח לקראת שעות השינה. ברור שלאחר שהילדים הולכים לישון יש לנו מליון משימות! אך אולי… אולי אפשר לקבוע גם לעצמנו שברוב הלילות נלך לישון כשעה לאחר שעת השינה של ילדינו ואז כשהם מתעוררים השכם בבוקר נמשיך במשימות שלנו? האם אפשר להמנע משיחות-עבודה לאחר השעה 21:00? האם אפשר לעשות את רוב מטלות הבית בשעות העירות של הילדים, יחד איתם, ואז שעת הערב האחרונה תיוחד לזוגיות, שיחות טלפון הכרחיות, קריאת מאמרים ב"אדם-עולם"… וכיו"ב?

קשרי אהבה עם הילדים

נוכחותם של ילדים בחיינו מחייבת אותנו להעניק להם כל שניתן על מנת שיגדלו בצורה מיטבית. אך מהו הדבר אשר חשוב להעניק לילדים? הורים עובדים שעות רבות על מנת שילדיהם יוכלו ללכת לחוגים או לקבל צעצועים מרתקים ומפתחים מבחינה שכלית. לצערנו נוכחותנו בחיי ילדינו לעיתים פוחתת דווקא בגלל אהבתנו אליהם. הבחירה שלנו להשקיע במעטפת החומרית של חייהם, גורמת לנו להיעדר מהקשר עמם, ומביאה אותנו ואת הילדים לחיות בגעגועים מתמידים. לעיתים הורה שמגיע בערב מנסיעת עסקים מפרכת, מבלה לילה שלם עם ילדו אשר לא נרדם. שניהם כבר אינם מתפקדים מרוב עייפות, אך עדיין מתרחשת אצלם בחירה לא מודעת להפגש זה עם זה.

כפי שציינתי מתרחש תהליך של היקשרות בשנים הראשונות בחיי התינוק, אך במהלך כל שנות ילדותו הוא זקוק עדיין להורה אשר ניתן להתמסר לו ולדעת שהוא שם בשבילו. הילד זקוק לדחוף את ההורה על מנת לייצב את המרחק הנכון בינהם, להושיט לו ידיים כמהות ואוהבות, ללפות אותו, למשוך אותו לתוך חייו, ולאחר מכן לשחררו בבטחה בזמנים של שינה או פרידה כפוייה אחרת. לכן, אין לנו ברירה. על מנת שתתקיים שינה טובה ובריאה, על הילדים לדעת שאנחנו כאן. נוכחים בתוך חייהם.

שינה אצל ילדינו

מה שניתן לנו כמתנה מהיקום ואיפשר פשוט התקיימות בריתמוס הדדי של מערכות הגוף הנפש והרוח שלנו יחד עם הטבע, דורש כיום פעילות מודעת ומתוכננת.

אני מודעת לכך שקל להטיף להורים הצעירים ולומר שצריך לדאוג לריתמוס קבוע וטקס קבוע לפני השינה, ושהללו יאפשרו לתינוקות ולילדים "לישון כמו תינוק", ושעליהם להיות נוכחים בחיי ילדיהם. אבל לאחר שיחות רבות עם הורים, אני מכירה וגם חשה אמפתיה רבה לקושי שנוצר כאשר בן הארבע קופץ על המזרון עד השעה אחת עשרה בלילה.

ננסה לחשוב על הדרכים שבהן בכל זאת ניתן לאפשר שינה מספקת לילדינו: בין עשר לארבע עשרה שעות ביממה בהתאם לגיל.

ולבסוף...

הורים מרגישים שהם כבר עשו הכל: השכיבו, החזירו לחדר את הילדה שהגיעה למיטתם, הניחו לפעוט לישון בחדרם או ישנו במיטתו של הילד. הם השמיעו נעימות מרגיעות לפני השינה ושרו בעצמם שירי ערש, ועדיין הילדים אינם ישנים כמצופה. מנסיוני כאמא לארבעה וכן כמלווה הורים כבר שנים רבות, אני יודעת שנושא השינה מאד רגיש ומורכב. לילדים יש תקופות של גידול שיניים או מחלה, או טיולים וחזרה מהם, מעבר מהגן לבית הספר או סתם עלייה לכיתה גבוהה יותר. כל אלה משפיעים על חיי הנפש של הילדים וגם על תיפקודם הגופני. כל שנוכל לעשות הוא לדאוג לכך שנמשיך להעניק מסגרת בטוחה ויציבה לילדים וכן להשיג מידי פעם לילה של שינה טובה עבור עצמנו.

מקורות


11 Negative Effects of Lack of Sleep among Children 

Among teens, sleep deprivation an epidemic

Christa-Johanna Bub-Jachens: Sleep Disturbances & Healthy Sleep, Published by: AWSNA Publications The Association of Waldorf Schools of North America 3911 Bannister Road Fair Oaks, CA 95628 AWSNA Publications, 2004

מירי מתתיה – פסיכותרפיסטית, מלווה הורים וצוותים חינוכיים.
המאמר פורסם לראשונה במגזין "אדם עולם" ב-7 באוקטובר 2017

דילוג לתוכן