חופש, ביטחון וגבולות בחינוך

חופש, ביטחון וגבולות בחינוך

מאת: ניר עופר עזריאל

נושא הגבולות בשבעון הראשון הוא נושא שמעסיק רבות הורים ומחנכים. מדוע אנחנו כל כך מסתבכים סביב סוגיית הגבולות? ולמה בעצם כל כך קשה לנו להגיע לוודאות והחלטיות בנושא זה? במאמר זה אנסה לענות על שאלות אלו ואציע דרכים שונות להתבונן על הנושא.

חופש וגבולות

בחינוך ולדורף מדברים לרוב על החופש כמטרה עתידית, מתוך אמונה והבנה שחינוך ולדורף הוא חינוך לחופש, כלומר שהמטרה היא שהאדם יהיה אדם חופשי בבגרותו. אבל החופש הוא לא רק מטרה עתידית, החופש הוא זכות יסוד בסיסית של כל אדם ובכל גיל, כאשר הוא מתבטא באופן שונה בכל תקופה.
אצל ילדים בשבעון הראשון לחייהם אנו רואים את החופש ברצון לפעול ולהתנסות בסביבתם. הילד בשבעון הראשון הוא ישות של רצון, הוא ישות של פעילות והתנסות המונעת מתוך דחפים – הוא נע בסביבה שלו, הוא נוגע בה, טועם אותה, מריח אותה, משחק בה, וחוקר אותה.

הילד בשבעון הראשון הוא ישות שרוצה להתנסות באופן חופשי בסביבתה, והוא פועל בתוך הסביבה מתוך תחושת אחדות עמה. כלומר הילד פועל מתוך תחושה בלתי אמצעית ולא מודעת שהסביבה היא חלק ממנו, שהסביבה היא הוא, והוא הסביבה. לכן אין לו לילד שום תפיסה של גבולות, או של החצייה שלהן, ואין הבחנה בין טוב ורע, או בין נכון ללא נכון, או בין שלי לשלך. באחדות אין גבולות ואין הבחנה. כשעולה הדחף לגעת ולקחת, מיד היד מושטת קדימה ולוקחת, וכשעולה הדחף לצעוק או לבכות הפה מיד נפתח בקול צעקה וקול בכי.

הילד חש, באופן לגמרי לא מודע, ש'העולם הוא טוב', שהוא עצמו טוב, ושהרצון שלו טוב, ולכן זכותו העמוקה היא להתנסות, לגעת ולעשות מה שהוא רוצה. זכותו העמוקה היא להגשים ולבטא את הרצון שלו, והדחפים שלו, ולכן עצם הרעיון של גבולות, במובן הזה שיהיו מצבים שבהם הילד לא יכול להגשים את רצונו, מהווה קונפליקט כואב. (התמונה הזאת היא תמונה ארכיטיפית של ילד ביחסים בריאים עם סביבתו, והיא נכונה ככל שהילד צעיר יותר, מכיוון שככל שהילד גדל הוא עובר תהליך של נפרדות מהסביבה, ומתחיל להיווצר מרחק בין הדחף לבין הפעולה).

אם הילד הוא ישות של רצון, הרוצה להתנסות באופן חופשי בסביבתה עולה השאלה מהו התפקיד של הגבולות בחייו, מה הטעם בקונפליקט הכואב הזה? והאם כל מפגש עם גבולות הוא קונפליקטואלי וכואב?

מהם בכלל גבולות?

התבוננות פשוטה על החיים מיד תראה לנו שהחיים האנושיים על פני האדמה מלאים בגבולות. גבולות הם חלק בלתי נפרד מהחיים בעולם הארצי.
לעולם הפיסי החומרי יש חוקים, והאדם חי בתוך החוקים האלו. האדם לא יכול לעבור דרך הקיר כי הוא רוצה, והוא לא יכול להיות עכשיו באיטליה כשהוא נמצא בישראל, כי זה רצונו. אנחנו חיים בתוך החוקיות הפיסיקלית של העולם, ובתוך החוקיות של הזמן והמרחב.

כבני אדם בעלי גוף פיסי הכוחות שלנו גם כן מוגבלים, וכשאנחנו חולים למשל, אנחנו לא יכולים פשוט להבריא כי לא מתאים לנו כרגע להיות חולים.
היכולות שלנו גם הן מוגבלות ואם לא למדנו מכונאות רכב כנראה שלא נדע כיצד לסדר את רכבנו. אנו מוגבלים גם מבחינה נפשית. יש דברים שאנחנו יודעים ויש דברים שלא. יש מצבים שאנחנו מסוגלים להתמודד איתם ויש כאלו שלא. אם כן, ילדים נולדים לתוך מציאות שהגבולות הן חלק בלתי נפרד ממנה – אם אני אוכל את התפוח הוא יגמר, אפילו אם אני רוצה בכל מאודי להמשיך ולהתענג על טעמו, אם אני מפיל את הכפית היא נשארת על הרצפה ואז אין לי כפית, אם אני נופל על הרצפה הקשה אז יכאב לי, אם אני אגע בסיר החם אז ישרוף לי. לחומר יש "התנהגות" משלו, והילד צריך ללמוד אותה ולהתאים את עצמו אליה, והוא אינו יכול לכופף את החוקים בהתאם לרצונו.

גבולות הם חלק בלתי נפרד מהקיום שלנו, ואין באמת מצב לגדל ילד ללא גבולות, אז איך זה שבכלל יש דיון על נושא הגבולות בחינוך? בעולם הפיסי החומרי אין באמת שאלות, הבעיה מתחילה מכיוון שאנו רוצים לשים גבולות במרחב שהוא אינו פיסי ואובייקטיבי עבורנו – המרחב החברתי והמוסרי. גם כאן לדעתי אין בכלל שאלה האם יש גבולות או אין (ברור שיש! לכן השיח המודרני על חינוך ללא גבולות הוא לטעמי שיח תאורטי ולא מציאותי). אנחנו רואים את הגבולות במישור החברתי כאשר לדוגמא ילד לוקח צעצוע מילד אחר, והילד האחר בוכה או חוטף בחזרה או מרביץ, או כאשר ילד מסוים לא רוצה לשחק עם ילד אחר.

גם בתוכנו המבוגרים יש גבולות, וזה לא משנה אם הם נכונים או לא, הם קיימים מעצם טבענו, מכיוון שהכוחות שלנו מוגבלים, בגלל שהיכולות שלנו מוגבלות, ובגלל שיכולת ההכלה שלנו מוגבלת. לבני אדם יש את הגבולות הפיסיים, המנטליים והנפשיים שלהם ולכן גם במישור החברתי הגבולות הם עובדה נתונה, שהיא חלק מהקיום שלנו. בכל מערכת יחסים יש גבולות, אבל בשונה מהעולם הפיסי, במערכות יחסים ובמוסר, הגבולות אינם ברורים ואחידים, ואנחנו יכולים להתווכח על השאלה היכן הגבול עובר, או האם הגבול נכון ומוצדק, ושם אנחנו מתחילים להסתבך.

אז מצד אחד עומד ילד בעל רצון להתנסות בעולם בחופשיות, ילד שעוד חי בתודעה של אחדות, בלי שום תפיסה של גבולות, אך מהצד השני העולם הארצי אליו הילד נולד ובתוכו גדל, הוא עולם שהגבולות והנפרדות הם המהות שלו. כלומר המפגש בין הילד לעולם הוא במהותו קונפליקטואלי, ולעיתים אף כואב וטרגי. מפגש זה קשור בעומק שלו למפגש בין הרוח חסרת הגבולות והפוטנציאל האינסופי של האדם לבין העולם הארצי והגוף הפיסי הסופיים והמוגבלים.

לכן אל לנו לצפות, כדבר מובן מאליו, שילד ייוולד עם הבנה של גבולות, הילד הרך קשור בשבעון הראשון יותר לעולם הרוח ממנו הגיע, מאשר לעולם הארצי אליו הגיע. במקרים מסוימים הילד מקבל את הגבולות ואף מבקש אותם כמו התינוק שזקוק להיות במגע רב עם הוריו. המגע הוא למעשה המפגש הראשוני והבסיסי ביותר של הילד עם גבולות, ואפשר לראות איזה צורך רב יש לילד במגע. אבל במקרים אחרים, המפגש יכול להיות לו קשה, כמו במצבים שהילד לא יכול לקבל משהו שהוא רוצה, ואז אנחנו לא צריכים לצפות שיהיה לו קל לפגוש ולקבל אותם.

כאשר המפגש הוא כואב לילד הוא צריך את ההבנה והאמפתיה שלנו לכאב הנולד במפגש עם הגבולות, בדיוק כמו כשילד נתקל בקיר, מקבל מכה ובוכה, ואנחנו מחבקים אותו באמפתיה, יחד עם האמונה שהוא יהיה בסדר, ושיש לו את הכוחות להתגבר על הכאב ולצמוח ממנו.

מהו תפקידם של הגבולות?

מה הטעם והמשמעות במצב קונפליקטואלי זה? מה בעצם קורה במפגש בין הילד לבין הגבולות של העולם? האם הגבולות הללו משרתים וטובים לילד, או שאולי פשוט אין לו ברירה אלא לקבל אותם בהכנעה?

המפגש של הילד עם הגבולות דווקא בגלל שהוא זר לטבעו החופשי, הוא מפגש שמעורר את התודעה שלו, לעצמו ולסביבה כשתי ישויות נפרדות. כאשר אין גבולות אין מפגש. המפגש הוא הבסיס להתפתחות הבריאה של הילד. במפגש עם העולם הפיסי הילד לומד להפריד את עצמו מסביבתו. דרך המפגש הוא לומד להכיר את עצמו ואת העולם. כאשר לדוגמא הילד נוגע במישהו הוא מרגיש את עצמו, ומתחיל להבחין איפה הוא נגמר ואיפה האחר מתחיל. תהליך זה של הבחנה והפרדה בינו לבין העולם הוא הכרחי וחיוני להתפתחותו של הילד לישות עצמאית, אחראית וחופשיה בעולם.

דרך המפגש עם הגבולות התודעה העצמית מתפתחת, והתודעה העצמית היא הבסיס לחיים עצמאיים, אחראיים וחופשיים של האדם. המפגש בין ישותו חסרת הגבולות של הילד הרוצה להתנסות בעולם בחופשיות לגבולות העולם, יכול להיות כואב, אך הוא חיוני והכרחי להתפתחותו, ואפשר לראות בקלות שהילד זקוק ומחפש את המפגש הזה. כלומר הילד לא רק מבקש להתנסות בחופשיות בעולם, אלא גם מבקש לפגוש את גבולות העולם על מנת להרגיש ולחוות את עצמו. דווקא בגלל שהילד חסר גבולות, וחסר תודעת 'אני', הוא זקוק לגבולות כדי לחוש אוריינטציה. את המפגש הזה הילד מחפש קודם כל דרך המגע, המהווה את המחנך הראשון והבסיסי ביותר לגבולות.

מה עוד הילד לומד במפגש עם הגבולות? הגבולות במקרים רבים מביאים התנגדות אל מול רצון הילד. הרצון של הילד נתקל בהתנגדות, הוא נתקל ברצון אחר, או שהוא נתקל בחומר שמתנגד אליו, ועכשיו הוא צריך להתאמץ על מנת להצליח להגשים את רצונו. זה קורה כשילד רוצה להזיז משהו כבד – הרי הרצון שלו לא מספיק, וכדי להזיזו פיסית, הוא נדרש למאמץ. זה גם קורה כשילדים מתווכחים מי מחליט במשחק, או מי יקבל ראשון את התפוח שאמא מחלקת. במצבים כאלו הילדים מתאמצים על ידי ויכוח, לפעמים צעקות ואף מכות, ולפעמים הם לומדים לעשות מניפולציות שונות. לענייננו כרגע זה לא חשוב איך הילד מתאמץ ונלחם, והאם זה בסדר, אלא שעצם המאמץ, והמאבק להשיג את רצונו, מחזקים את הקשר שלו עם רצונו העצמי.

המאמץ שההתנגדות דורשת מהילד מבקש ממנו כמו להרגיש ולהגיד פנימית 'זה ממש חשוב לי ואני אלחם על זה, כי הרצון שלי חשוב ואני חשוב'. דרך המאמץ והמאבק על רצונו הילד מחזק את מרכז ישותו. כמו שהשרירים מתחזקים ככל שההתנגדות יותר חזקה והמאמץ יותר גדול, כך גם הרצון של הילד מתחזק ואתו תחושת היכולת והערך העצמי. האדמה הפיסית היא דוגמא טובה לגבול פיסי שמצד אחד כשאנחנו נופלים ונחבטים בה, אנו חווים כאב. הכאב מעורר את התודעה לעצמי, להרגיש את הגוף שלי, והוא גם מעורר את התודעה לנפרדות שלי. בנוסף האדמה היא גבול ולכן מייצרת סוג של התנגדות שבלעדיה הילד לא היה מצליח להזדקף וללכת.

אבל כמו שאנחנו יודעים לא תמיד המאמץ יעזור לנו "לנצח" את ההתנגדות, ולא תמיד "לנצח" את ההתנגדות זה הדבר הנכון עבורנו. ישנם מצבים בהם הילד נתקל בגבול שאותו הוא לא יכול "לנצח", מצבים בהם הוא למעשה מתבקש לשחרר את רצונו ולהתמסר לרצון אחר. דרך התמודדות זו הילד לומד להרפות ולשחרר. דרך המאבק והמאמץ הילד מחזק את עצמיותו הנפרדת, אך דרך הוויתור והשחרור הילד לומד להתמסר לעולם ולאדם האחר.

המפגש של הילד עם גבולות מלמד אותו לנוע ולנשום בין רצונו האישי לרצון העולם. אם אנחנו כל הזמן נפנה לרצון העצמי של הילד ונשאל אותו מה הוא רוצה, וניתן לו כל הזמן לקבל את רצונו, אנחנו נחזק באופן לא בריא את רצונו העצמי, ואת אנוכיותו. אבל אם נצפה שילד רק יתמסר לרצוננו שלנו, ונתעלם מרצונו העצמי, הילד יאבד את הקשר שלו עם פנימיותו, כי הוא יחשוב שרצונותיו וצרכיו הם חסרי משמעות, ואז יגדל להיות מבוגר אבוד שלא מצליח להרגיש את רצונותיו ואת צרכיו, עם מרכז מאוד חלש.

בימינו כשהאינדיבידואליות האנושית הגיעה לשיאה, אנו פוגשים לא מעט ילדים שמחוברים מאוד לרצון העצמי שלהם, ומתקשים להתמסר לרצונות שבאים מבחוץ – כמו ילד שמשחק ומתקשה לסיים ולשחרר את המשחק ולבוא לשבת עם כולם לאכול, או כמו ילדים שמתקשים לקבל את סמכות המבוגרים ולהתמסר אליהם. מצבים כאלו יכולים להצביע על רצון אישי חזק, אבל גם על קושי לשחרר ולהרפות, והם מעלים את השאלה כיצד אני יכול לעזור לילד ללמוד להרפות.

לחלופין אנו פוגשים היום גם הרבה "ילדים מרצים", כלומר ילדים שבאופן טבעי מרגישים את רצון האחר כחשוב וחזק יותר משלהם, ולכן מוותרים על עצמם יותר מידי. עם ילדים כאלו עולה השאלה ההפוכה, כלומר כיצד אני יכול לחזק את רצונו העצמי של הילד? אם נבין ונאמין שהילד זקוק ללמוד גם לחזק את עצמיותו, אך גם לדעת לוותר עליה ולהתמסר, זה יכול לתת לנו את הכוח מצד אחד לשים לילד גבולות, ומצד שני לכבד את התנגדותו לנו ולגבולות.

אם כן, גבולות הם חלק מקיומנו האנושי בעולם הארצי, ואומנם החוויה שלנו את הגבולות יכולה להיות כואבת, גם כילדים וגם כמבוגרים, אבל זאת חוויה הכרחית ומשמעותית להתפתחותנו לבני אדם בעלי תודעה עצמית, עצמאיים, אחראיים וחופשיים. המפגש של הילד עם גבולות הוא למעשה שיעור ביחסים, כלומר הוא מלמד אותו גם לזהות את עצמו (מי אני? מה נכון לי? מה טוב לי?), וגם לזהות את האחר (מי אתה? ומה טוב לך?). בנוסף המפגש עם הגבולות מאמן את הילד מצד אחד בחיזוק רצונו העצמי דרך המאמץ ומצד שני מלמד אותו לשחרר את רצונו ולהתמסר לאדם אחר. שאלת הגבולות בחינוך ובכלל בחיים היא למעשה שאלה של יחסים ונשימה בין פנים לחוץ ובין אני ואתה.

מהו תפקידנו כהורים ומחנכים?

הילד בשבעון הראשון הוא ישות של רצון המבקשת להתנסות בסביבתה מתוך אחדות, סימפטיה וחופש. על מנת שהילד יוכל לפעול ולהתנסות בחופשיות בסביבתו, הוא צריך להרגיש בה בטוח, מכיוון שבהעדר ביטחון מופיעים פחדים, וכתגובה לפחדים הילד נסגר, מתכווץ ומתגונן. ההתגוננות יכולה להתבטא בהימנעות, ופסיביות או בחוסר שקט, בכעס ואלימות. אך הילד בשבעון הראשון אינו עצמאי אלא תלוי בסביבתו ולכן הוא אינו יכול לדאוג בעצמו שסביבתו תהיה בטוחה. בנוסף מכיוון שהאני שלו עדיין אינו מבוסס בתוכו כמרכז ישותו הוא גם לא יכול להישען על בטחונו העצמי. ילדים בשבעון הראשון הם לרוב פתוחים, מתמסרים, נותנים אמון, ומלאי חיים.

חווית החיוניות, והשמחה של הילד הרך, מתאפשרת בזכות תודעת האחדות, בזכות העובדה שהוא עוד ישן בתודעתו ביחס לעצמו. חוסר התודעה העצמית, והאמונה הפנימית, הלא מודעת, ש'העולם הוא טוב', שהוא יכול לבטוח בו, לתת בו אמון ולהתמסר אליו, הם שמאפשרים לו להיות ישות כה חיונית ומתמסרת. הילד בשבעון הראשון עדיין עטוף ושמור על ידי עולם הרוחי ממנו הגיע.

אבל בואו ננסה לדמיין את המצב של תינוק היוצא מרחם אמו אל העולם. הוא מגיע לעולם שכל מה שקיים בו הוא פוגש בפעם הראשונה. הוא לא יודע כלום על העולם הזה, הוא לא מכיר את החוקים שלו, והוא גם לא מכיר את עצמו, הוא חסר תודעה עצמית. בנוסף אין לו בכלל שליטה על חייו והוא לחלוטין חסר אונים, ותלוי במבוגרים שמטפלים בו. מצב זה של חוסר הידיעה, חוסר השליטה, חוסר הודאות, וחוסר האונים, זהו מצב שהוא מפחיד בבסיסו, והפחד הזה נמצא מתחת לחוויה החיונית, המאמינה והמתמסרת. בכל פעם שהמעטפת הבטוחה נקרעת הילד פוגש את החרדה שמתחת.

סמכות ונוכחות

בכדי שהילד יגדל בביטחון, וירגיש חופשי להתנסות בסביבתו ולבטא את עצמו, עלינו קודם כל לדאוג לשמור ככל יכולתנו על תודעת האחדות ועל אמונתו ש'העולם הוא טוב'. השאלה שלנו כהורים ומחנכים היא כיצד ליצור עבור הילד סביבה מספיק בטוחה על מנת שהילד יוכל לשמור על פתיחותו והתמסרותו, וללמוד את עולמו מתוך שמחה וחופש. (החיים אינם סביבה מושלמת, ובאופן טבעי הילד יפגוש אכזבות ופחדים, והדבר המכריע כאן הוא לא שנמנע ממנו לפגוש קושי וכאב אלא שנתמוך בו כשהוא פוגש בהם).

הדבר הראשון והמרכזי שיוצר סביבה בטוחה עבור הילד הוא מבוגרים שאוהבים אותו ודואגים לו. הילד זקוק להרגיש אהוב, רצוי, שדואגים לו, שרואים אותו, ושיש לו על מי לסמוך. הילד הרך שאינו מכיר את העולם נושא את עיניו אל הוריו ומחנכיו – הם עבורו הדמויות שמכירות ויודעות, ויכולות לדאוג לו, להגן עליו, ולהראות לו את הדרך בעולם החדש הזה. הילד זקוק למבוגר שיודע, למבוגר בעל ביטחון בעצמו, בחיים, ובדרך. מבוגר שיכול להוביל אותו. מבוגר שאומר בביטחונו ובהווייתו 'הסר דאגה מליבך, ובוא אחרי, אני אראה לך את הדרך, סמוך עלי'.

הילד זקוק לסמכות במובן הזה שהוא זקוק למישהו שהוא יכול לסמוך עליו, וללכת אחריו. אנחנו נזכה לאמונו ולהתמסרותו של הילד רק אם ניתן לו את ההרגשה שאנו נוכחים בביטחון, ושאנחנו חזקים ויודעים, אבל יחד עם זה, שאנחנו אוהבים אותו, דואגים לו, רואים אותו, ופועלים למענו. הוא צריך להרגיש את הכוח שלנו כמנהיגים, ויחד עם זה להרגיש שאנחנו לא עושים שימוש בלתי הוגן ופוגעני בכוח הזה, אלא משתמשים בכוח שלנו למענו. נקודה זו מאוד חשובה מכיוון שילדים הם ישויות מאוד מתמסרות וסתגלניות, ואם מבוגר יפעל מולם בכוח ובהפחדה, הם לרוב יצייתו וילכו אחריו, אבל האם ה"סמכות החזקה" הזאת תעזור להם לבנות תחושת ביטחון בעצמם ובעולם? כנראה שלא. מצד שני כאשר המבוגר לא משדר ביטחון וכוח, אלא הססנות, אוזלת יד, בלבול, וחוסר אונים, לילד אין דמות לשאת אליה את עיניו, אין לו על מי לסמוך.

הילד רק הגיע לעולם החדש והלא מוכר הזה, אין לו מושג לאן ללכת, ומה עושים כאן, הוא חסר אונים ותלוי לחלוטין במבוגרים המטפלים בו, והוא נושא את עיניו אליהם, ואם הוא רואה שגם הם מפוחדים, ושגם הם אינם יודעים לאן ללכת או מה לעשות, אז הוא באמת חווה חרדה. הביטחון של הילד נבנה על העובדה שהוא לא לבד, ושיש לו על מי לסמוך, אבל כשהמבוגר בעצמו חסר אונים, הילד כמו נשאר לבד, בלי מבוגר שאפשר לסמוך עליו. זאת לדעתי הבעיה הגדולה ביותר של מה שנקרא בימינו 'אובדן הסמכות ההורית'. אלו לא החוצפה או הזלזול או האלימות, אלא הפחד שעומד מאחוריהן.

הורים ומחנכים בימינו עומדים כל הזמן בסיטואציה מאוד מורכבת. מצד אחד הילדים מבקשים מהם להיות חזקים, יודעים ובטוחים, אך מצד שני הילדים מבקשים שנשתמש בכוח שלנו בתבונה ולטובה, ועל מנת להשתמש בו לטובה עלינו לחיות בשאלות – האם אני עושה את הדבר הנכון? האם זה מה שהילד זקוק לו? האם אני פועל מתוך אהבה או מתוך כוחניות? אנחנו הורים ומחנכים שחוצבים דרך חדשה באנושות, דרך שיכולה וצריכה לחבר בין מה שעל פניו הוא מנוגד, כלומר בין ביטחון, כוח וודאות, לבין ההסכמה לחיות בשאלה, בספק, בחוסר ידיעה ובחוסר אונים.

אנחנו צריכים למצוא דרך להיות בטוחים בדרכנו, בתקופה ששום דבר הוא כבר לא ברור מאיליו וודאי. זהו אתגר מאוד גדול העומד לפנינו כל הזמן, וזו אחת הסיבות מדוע נושא הסמכות הפך להיות כה מורכב עבור הורים ומחנכים בתקופתנו. מניסיוני והבנתי הדרך היחידה לשלב ולמזג בין הודאות לשאלה ובין הביטחון והשליטה לחוסר אונים, היא לשים את מבטחנו בדרך עצמה. כלומר אני לא יכול להבטיח שלא אטעה, ולא אפגע בילד, אבל אני כן יכול להבטיח להמשיך לצעוד בדרך ולחפש כל הזמן את הדרך הנכונה לי ולילד. אני יכול להבטיח שאמשיך לנסות, מתוך אמונה ובטחון בדרך עצמה.

ליצור סביבה בטוחה

הנוכחות שלנו היא לדעתי הדבר החשוב ביותר בחינוך ילדים וביצירת תחושת בטחון, אבל היא לא הדבר היחיד שאנו יכולים לעשות. מה עוד יש ביכולתנו לעשות?
בואו נדמיין שאנחנו בדומה לתינוק, שזה עתה הגיח לעולם, נחתנו באיזשהו כוכב חדש, ואנחנו יוצאים החוצה לתוך שטח רחב ופראי, בכוכב שאנחנו לא יודעים עליו דבר. מה אתם חושבים שתעשו בסיטואציה כזאת? אני חושב שהדבר הראשון, שהוא ממש אינסטינקטיבי הישרדותי, יהיה לנסות להכיר ולהבין את הסביבה החדשה והלא מוכרת. כלומר לנסות להכיר את הסביבה על מנת להגיע למצב שבו אנו יודעים למה לצפות. אנו ננסה להגיע למצב שאנו יודעים על איזו אדמה אנחנו יכולים ללכת בבטחה, ואיזו אדמה היא טובענית ומסוכנת, שאנו יודעים אילו חיות מסוכנות ישנן ואיך לזהות אותן, או שאנחנו יודעים מה אפשר לאכול ומה רעיל.

אנו נרצה להכיר את הסביבה שלנו באופן כזה שהיא תהפוך לברורה, למוכרת, לנראית, לגלויה, לקבועה ויציבה בעבורנו. באופן דומה על מנת להפוך את הסביבה לבטוחה עבור התינוק והילד בשבעון הראשון, אנו נרצה לעשות אותה למוכרת, ברורה, גלויה, יציבה וקבועה. אבל גם זה לא מספיק. בואו נחזור לאותה ארץ חדשה שכעת היא יותר מוכרת ומובנת לנו, האם לא נרגיש צורך בתוך המרחב הרחב והפראי למצוא לנו פינה משלנו? איזה עץ או מערה? האם לא עולה באופן טבעי צורך נוסף לצמצם את המרחב, לתחום אותו, ולהגדיר אותו באופן כזה שנוכל להרגיש שיש לנו בו יותר שליטה. כבני אדם אנו לא מרגישים בטוחים כאשר המרחב הוא לגמרי פתוח ופרוץ, ואנו זקוקים למרחב יותר תחום כמו בית. אנו זקוקים למסגרת יותר תחומה שבה נוכל להרגיש יותר שליטה במרחב. כאשר אנו יוצרים מרחב שהוא תחום, ברור ויציב, אז אנחנו יכולים להרגיש ביטחון ולהתהלך בו בחופשיות, מבלי לפחד מהפתעות לא צפויות ולא קרואות. כאשר המרחב פרוץ, לא ברור, ולא יציב, אנחנו יותר חשופים, יש יותר סיכוי להפתעות, ואז עולה פחד ואתו דריכות ומתח.

אצל הילד המצב יותר מורכב, מכיוון שהוא לא רק הגיע לארץ חדשה, אלא שהוא גם חסר תחושת עצמיות ברורה וחזקה כמו שלנו המבוגרים, ולכן לא יכול למצוא את ביטחונו בתוך עצמו. טבעו חסר הגבולות שהזכרתי קודם, קשור לתודעה שלו, שהיא, בשונה מתודעת המבוגר שמרוכזת (בחוויה שלנו) בתוך עצמנו, אצלו היא מתפשטת באופן חסר גבול. לכן אנו רואים אצל תינוקות וילדים רכים את הצורך להיות מאוד קרובים להורים שלהם, בהתחלה על הידיים של ההורים, ואח"כ בקרבתם. הנוכחות של ההורים, הפיסית והנפשית, היא נקודת האחיזה של הילד. כלומר נוכחות ההורים, דווקא בגלל שהיא מהווה סוג של התנגדות (כמו הגוף הפיסי של ההורה) לתודעה חסרת הגבולות וחסרת המרכז העצמי של הילד, נותנת לו ביטחון.

אם כן סביבה בטוחה עבור ילד היא סביבה תחומה, בעלת מסגרת ברורה, ואת זה יוצרים עם גבולות. אבל כאן אנו צריכים להבחין בין גבולות ברורים ויציבים לבין גבולות נוקשים וחונקים. הבית שלנו או הגן, הוא דוגמא טובה, מכיוון שקירות הבית סוגרים ותוחמים אותו באופן ברור, אבל בתוך המרחב התחום אני יכול להלך בביטחון ובחופשיות. כמו כן בבית ישנם חלונות וגם דלת שאפשר לצאת דרכה ואז לחזור, כלומר יש לי אפשרות לנוע ולנשום בין הפנים והחוץ. כאשר הגבולות הם הדוקים מידי, הם כמו כלא, הם חונקים באופן כזה שגם אין מרחב לנוע בתוכו, וגם אי אפשר לצאת ממנו.

במצב כזה כאשר הגבולות הם הדוקים, חונקים ולחלוטין בלתי עבירים, יכולה להיווצר אצל הילד תגובה של ייאוש, כלומר ויתור מחוסר ברירה על הרצון שלו שלא ניתן לביטוי והגשמה בתוך המסגרת החונקת, או לחלופין כעס שנובע מהתנגשות בין הרצון של הילד לגבולות. הילד ילחם כדי לפרוץ את הכלא, הוא יאבק על נשימתו, ועל החופש שלו. אך במצב ההפוך כאשר המרחב הוא פרוץ וחסר גבולות, יכול לעלות פחד משתק, ודריכות מכווצת. ללא מסגרת לילד אין נקודת משען או נקודת התייחסות ברורה, ולא ברור לו מה הדרך ולאן הוא הולך, והוא יהיה דרוך כדי לנסות לשלוט ככל יכולתו בסיטואציה פרוצה זו.

האתגר שלנו המבוגרים הוא ליצור מסגרת שגבולותיה ברורים לילד, אך היא אינה נוקשה וחונקת, אלא נושמת ומאפשרת לילד להרגיש בטוח וחופשי לבטא את עצמו.
אם כן, לגבולות יש תפקיד נוסף בחייו של הילד, והוא ליצור עבורו מסגרת בטוחה שבתוכה הוא יוכל להרגיש חופשי להתנסות ולפעול בעולם. אבל הגבולות כאן הן לא המטרה אלא הם אמצעי ליצירת ביטחון. הביטחון הוא המטרה, מכיוון שהביטחון הוא צורך בסיסי ומרכזי בחייו של הילד, צורך שהוא מתפקידנו כהורים ומחנכים למלא עבור הילד, בטח בשלב ראשוני זה בחייו כשהוא עדיין לא יכול ליצור את הביטחון בעצמו. סביבה בטוחה היא סביבה שיש בה מסגרת, היא תחומה בגבולות, אך יחד עם זה היא מאפשרת. המסגרת היא ברורה, נראית וגלויה לילד, היא קבועה ויציבה, והוא מכיר אותה. דוגמא אחת מגן הילדים יכולה להיות זמן המשחק – למשחק יש חלל מוגדר, צעצועים מוגדרים, כללים מוגדרים, וגם נוכחות של גננת שגם שומרת על הילדים, מכוונת כשצריך, והיא גם פנויה ואפשר לגשת אליה כשהילדים זקוקים לתמיכתה. בתוך כל המסגרת הזו לילדים יש חופש ליצור ולשחק ולבטא את עצמם.

בגן הילדים אנחנו יוצרים מסגרת בטוחה, קודם כל על ידי כך שאנו מספקים לילד מסגרת גן קבועה ויציבה, עם אנשי צוות קבועים ויציבים. בתוך מסגרת קבועה זו, אנו בונים סדר יום, שהוא גם קבוע וברורים, וגם נושם. סדר היום הקבוע (או הריתמוס היומי) חוזר על עצמו בעקביות יום אחר יום, ונושם בין פנים לחוץ, בין מאמץ להרפייה, ובין איסוף לשחרור, לדוגמא בין פעילות בתוך הגן, לפעילות חצר, או בין בין פעילות מרוכזת ואסופה לפעילות משוחררת. הריתמוס השבועי – הפעילויות השבועיות שחוזרות על עצמן, כמו האוכל של כל יום, כמו קבלת השבת של שישי, והנשימה של השבוע שמתבטאת ביחס בין הפעילות לבין מנוחת השבת שבה אין גן, ונשארים בבית. הריתמוס השנתי – החגים והעונות והפעילויות שחוזרות משנה לשנה, ומביאות את נשימת העונות אל חיי הילד. הריתמוסים, וסדר היום, הופכים את חייו של הילד לברורים, לנראים, ליציבים ולבטוחים, אך הם אינם צריכים להיות נוקשים, אלא לבטא בעצמם את התנועה והנשימה.

למה הוא לא מקשיב?

כשאנחנו פוגשים ילד שבוחן שוב ושוב את אותם הגבולות, שמנסה שוב ושוב לחצות את אותו הגבול, ילד שלא מצליח להפנים גבול, השאלה הראשונה שהייתי שואל היא האם הגבול הוא מספיק ברור, בהיר ונראה. כלומר הייתי שואל ובודק האם הריתמוס וסדר היום מספיק ברורים לילד, או שאולי משהו בנוכחות של המבוגר לא מספיק ברור. אולי למבוגר יש ספקות, או שאולי המבוגר פועל באופן משתנה שלא חוזר על עצמו או שאולי הוא לא פועל בהתאם למה שהוא אומר, בכל אופן כנראה שהמסר לא עובר לילד באופן מספיק ברור.

צריך כמובן לזכור שילד לומד את העולם וחוקיו דרך התנסות ודרך חזרתיות. אפשר לראות למשל כמה הוא מתאמן על מילה חדשה שלמד, או על יכולת חדשה שרכש. הוא ינסה וינסה עד שזה יהיה שלו, עד שהוא ירגיש שהוא הבין ושולט בזה. באותו האופן הוא בודק את גבולות המסגרת. הוא ינסה וינסה עד שהוא יבין איפה הגבול עובר. הוא ינסה ויבדוק עד שגבולות המסגרת יהפכו עבורו ברורים ומובנים. בדיקה זו היא טבעית ולגיטימית. זה לגמרי טבעי שהילד ינסה שוב ושוב לפתוח את הארון שאסרתם עליו, ובכל פעם שהוא יעשה זאת הוא יבדוק את התגובה שלכם – מה בדיוק אתם רוצים? עד כמה הרצון שלכם ברור וחד משמעי? האם אתם עקביים בתגובה שלכם? והאם מה שהוא עושה מפעיל אתכם רגשית? כשהוא יחווה שהאמירה היא החלטית וברורה, ולא אמוציונלית ומהוססת, הוא יבין וישחרר. כשהוא יבין שהגבול הוא פשוט שם כמו סיר חם, או כמו הקיר של הבית, הוא יפסיק לבדוק, כי אין מה לבדוק.

אם הוא ממשיך וממשיך ולא משחרר ולא מבין, כנראה שהגבול לא ברור לו, או שהוא רואה שהוא מפעיל אתכם רגשית, ואתם מתעצבנים, או מתבלבלים, ואז הוא ימשיך לבדוק מה קורה בינו לבינכם. רוב הבעיות עם גבולות נמצאות שם, בנוכחות שלנו המבוגרים. אנחנו לרוב לא מספיק נוכחים, והנוכחות שלנו לא מספיק ברורה עבור הילד. הנוכחות שלנו המבוגרים תלויה בעבודה הפנימית שלנו, בהיכרות שלנו את עצמנו – במה אני מאמין? מה אני רוצה? למה קשה לי להיות נוכח? למה קשה לי עם סמכות? האם אני בטוח בעצמי ובחיים? מניסיוני רוב הקשיים של מבוגרים עם סמכות נובעים מעומק נפשם, ודורשים תהליכי ברור עמוקים, וסבלנות.

לסיכום

בתקופתנו ובתרבותנו שבה האינדיבידואל הוא במרכז, והחופש הוא ערך ומטרה נשגבה, אין זה מפתיע שהורים ומחנכים עומדים בקונפליקט מול שאלת הגבולות. הגבולות מפגישים אותנו עם צמצום, עם 'אני לא יכול' ועם 'אני לא יכול לקבל', גבולות מפגישים אותנו עם 'לא', ועם 'אי אפשר', ואנחנו חיים בתקופה שמעדיפה בברור את השפע, את 'הכל אפשרי', את 'אין דבר העומד בפני הרצון' ואת 'כן אני יכול'. נושא הגבולות נוגע במפגש המרתק, הכואב והטרגי בין הרוח החסרת הגבולות והאינסופית לבין העולם והגוף הארציים, המגבילים, המוגבלים והסופיים. לכן מאוד חשוב לטעמי להבין את ערכם העמוק של הגבולות להתפתחות הילד והאדם, ולהבין שבלעדיהם הילד לא יכול באמת להתפתח לאדם עצמאי, אחראי, בעל תודעה עצמית, וחופשי.


אני חושב שכאשר אנו מביטים אחורה אל העבר, על האופן שבו התייחסו לסמכות ולגבולות, קשה לנו להפריד בין גבולות וסמכות לבין שימוש בלתי מוצדק והוגן של המבוגר בכוח. הסמכות של ההורים והמחנכים בעבר הייתה לרוב מובנת מאליה, אבל היא הייתה חסרה את ראיית הילד. סמכות שהיא גם חזקה ובטוחה, אך גם אוהבת ושואלת, אינה דבר מובן מאליו, אלא היא מקום אליו אנו שואפים היום. אין זה עניין פשוט לשלב בין בטחון וכוח לבין השאלה 'מה נכון לילד'. אין זה עניין של מה בכך עבורנו היום להשתמש בביטחון ובכוח שלנו ולשים גבולות, אבל לא למעננו, אלא על מנת לשרת את טובת הילד והתפתחותו.

חלקנו נוטים באופן טבעי ללכת לאיבוד בתוך שאלות וספקות ומתקשים להחליט ולפעול בביטחון. חלקנו נוטים דווקא לצד האחר ולהיאחז בנוקשות באמונות ובדעות שלנו, ולכן מתקשים לחיות עם שאלות וספקות ובחינה מתמדת של עצמנו. לחלקנו קשה להביא את עצמנו בביטחון, בעוצמה, ובבהירות, ולקחת על עצמנו להוביל ולכוון את הילדים, ושם נמצא האתגר שלנו. לחלקנו הסמכות והביטחון הם קלים, אך האתגר שלנו הוא לשחרר את הודאות ולחיות עם שאלות כמו למה אני מציב את הגבול, והאם הוא נדרש? מאיפה אני מונע כשאני מציב גבולות? מה הגבול משרת? האם הגבול הוא נכון והוגן? שאלות אלו חשובות מכיוון שאנו רוצים שהגבול ישרת אמת אובייקטיבית ולא ינבע מהסימפטיות והאנטיפטיות שלנו.

אם מצבנו לא מספיק מורכב, אז תקופתנו גם מבקש מאתנו לזכור שילדים הם אינדיבידואלים, ולכן עלינו לשאת את שאלת הגבולות גם כשאלה אינדיבידואלית של כל ילד. יש ילדים שזקוקים לגבולות מאוד הדוקים, ויש כאלה שצריכים גבולות משוחררים יותר. יש ילדים שאסור לחרוג איתם אפילו לא במעט מההרגל הקבוע, ויש ילדים שזקוקים למשהו יותר גמיש. כך עבודתנו כהורים ומחנכים מבקשת מאתנו כל הזמן להתבונן בעצמנו ולחזק את נוכחותנו ורצוננו, ובו זמנית קוראת לנו להתבונן בילדים ולשאול מה נכון להם, ומה ישרת אותם. כלומר גם בעבורנו שאלת הגבולות היא שאלה של יחסים, בין הרצון שלי, הצורך שלי, האמונות שלי, לבין הצרכים והרצונות של הילד.

אני חושב שאנחנו 'איבדנו את הסמכות' ההורית על מנת למצוא אותה מחדש, ממקום יותר נכון, יותר מודע ויותר אוהב. הזמנים השתנו, אנחנו השתנינו, הילדים השתנו, ואני חושב שהזמן מבקש מעמנו להתעורר לנושאים אלו, שבעבר היו ברורים מאליהם, בתודעה ערה. לכן אני מרגיש שבנוסף לחשיבה, ולהעמקה, ולברור העצמי שנושאים אלו דורשים מאתנו, נדרשת כאן מידה גדולה של חמלה הן כלפי עצמנו והן כלפי הילדים. ככל שנזכור בצניעות שאנו בני אדם הצועדים יחד עם ילדינו בדרך שאינה ברורה מאליה, וככל שנישא חמלה כלפי הנפילות, הקשיים והטעויות שהדרך הזאת מזמנת לנו, כך יהיה לנו גם יותר כוח להתמודד ולשאת את הדרך.

ניר עופר-עזריאל – הורה, גנן וולדורף, מלווה צוותים, מנהל גנים ויועץ ביוגרפי.

דילוג לתוכן