עדכונים וחדשות מהארגון הבינלאומי לגיל הרך – מאי 2020

עדכונים וחדשות מהארגון הבינלאומי לגיל הרך – מאי 2020

מאת: מיכל רשף


הארגון הבינלאומי לחינוך וולדורף בגיל הרך קיים מזה שנים רבות. מטרותיו של הארגון לתמוך , לעודד, לעזור ולטפח את חינוך וולדורף ואת העוסקים בו בעולם כולו. הארגון עוסק בנושאים הקשורים לגיל הרך ובאתגרים המשותפים והמיוחדים בארצות השונות. הארגון תומך ועוזר הן רעיונית והן כספית בהקמת יוזמות וטיפוחן במקומות שונים בעולם שאינם יכולים לעמוד לגמרי בפני עצמם. במהלך השנים הארגון גדל וצמח והיום חברות בו למעלה מארבעים מדינות. המדינות החברות בארגון משלמות דמי חברות שנתיים על פי יכולתן. כל מדינה שולחת נציג/ה, הנבחר/ת על ידי הארגון הארצי המקומי, להשתתף בפעילות השוטפת של הארגון. פעילות זו כוללת השתתפות בשני מפגשים המתקיימים בסתיו ובאביב, עבודה שוטפת בין המפגשים, השתתפות במנדטים(קבוצות עבודה בנושאים שונים המטופלים על ידי הארגון), ארגון והשתתפות בכנסים, כתיבת חומר מקצועי ולימוד והדרכה במקומות שונים על פי הצורך והיכולת.

במהלך תקופת הקורונה היינו, חברות הארגון, בקשר רציף הן בתכתובת והן במפגשי זום, והפעילות השוטפת שלנו כארגון המשיכה להתקיים. קיבלנו דיווחים שוטפים מרחבי העולם על אופן ההתנהלות, על הפתרונות והרעיונות השונים בהתייחס לזמן הזה. אפשר לומר שהתובנות והפעילות ברחבי העולם היא דומה והתרכזה בשמירה על קשר עם הקולגות ברמות השונות, בקשר תומך, מזין וחם עם ההורים – אישי וקבוצתי, בעבודה פנימית ולימוד. 

במדינות בודדות המשיכה מערכת החינוך לגיל הרך לעבוד גם במהלך תקופת המגיפה, אחת מהן היא שוודיה. אחד הדברים שהגננות העובדות שם שמו לב ודיווחו , הוא כיצד כל נושא המגיפה נכנס וחדר למשחק של הילדים ובאופן טבעי ובריא עובד על ידי הילדים דרך המשחק – דרכם המיוחדת של הילדים להתמודד ולהירפא.  

בשבועיים האחרונים נפתחות מערכות החינוך לגיל הרך בארצות השונות והנציגות מדווחות על חזרה נעימה של הילדים ושמחת מפגש מיטיבה עם הילדים. הרגולציות של החזרה דומות לנעשה פה בארץ – פרידה מההורים בכניסה לגן, עבודה בקבוצות קטנות, קיצור שעות הפעילות, הקפדה בענייני אוכל והיגיינה. במקומות בעולם שהמגיפה הייתה קשה יותר, יש יותר הקפדה ויותר איסורים. לאור זאת, מקומות רבים בחרו להעביר את הפעילות אל חצר הגן ולא להיכנס פנימה. קיימות יוזמות וולדורף שבחרו לא לחדש פעילות מתוך קושי ואי הסכמה לעמוד ברגולציות הנ"ל והבנה שבאופן כזה לא ניתן מענה לצרכי הילדים בגיל הרך. 

ברוב הארצות מדווחים על קשיים כלכליים והתמודדות עם עזיבה של משפחות את המערכות לעת עתה.
לצד השמחה בחזרה לגן כולן יכולות לחוש גם את החשש של ההורים ואת הצורך בתשומת לב ועבודה במרחב זה. כמו כן ישנן ארצות שמערכות החינוך טרם חזרו לעבוד ואף יתכן שחלקן יישארו סגורות עד לתחילת שנת הלימודים הבאה. בניהן ארצות הברית, דרום אפריקה, ספרד, איטליה, יפן, אנגליה ויאטנאם ועוד.   

אני מצרפת כמה מאמרים שאספנו שיכולים לתמוך ולעזור בימים אלו. המאמרים באנגלית כיון שטרם הספקנו לתרגם אותם וחשוב לי שיגיעו אליכם בזמן רלוונטי. תרגומים ישלחו בהמשך.


Corona Pandemic – Aspects and Perspectives – Matthias Girke and Georg Soldner, Medical Section at the Goetheanum, Dornach.

The Loneliness of Social Distancing – Jane E. Brody, New York Times, 24 March 2020

Is the World a Good Place? Suggestions from the Kindergarten for you at Home – Philip Reubke  

Caring for children in our homes– ideas for activities with small children at home from the early childhood faculty of the Mt. Barker Waldorf School Kindergarten in Australia


בברכה וימים טובים,

מיכל רשף
נציגת המעגל הארצי בארגון הבינלאומי.

דילוג לתוכן