מחשבות ומסקנות לגבי מגיפת הקורונה (Covid-19)

מחשבות ומסקנות לגבי מגיפת הקורונה (Covid-19)

מאת: ד״ר אולף בקמן. תרגמה מאנגלית: תומר רוזן גרייס

התבקשתי לכתוב כמה מחשבות על מגיפת וירוס הקורונה – זאת במקום לתת הרצאה בהרדוף באופן אישי  ולהחליף איתכם חוויות באופן חי ומלא במציאות של כל הנוכחים.  

אנו פוגשים כאן את אחת ההשלכות הראשונות של המשבר הזה: אנו נפרדים, מבודדים, ועם זאת כולנו  כאנושות קשורים זה לזה.  

אני מנסה לכתוב זאת תוך כדי היותי עסוק מאוד בקליניקה שלי לרפואת ילדים, אחד המקומות היחידים  שאליהם הן וירוס הקורונה הן הפחד ממנו כמעט לא חדרו עד כה, והחיים הנורמליים עדיין נוכחים בו – נַאת-מדבר קטנה ומעניקת-נשימה להורים ולילדים.  

למעשה, מה שנוכח כאן יותר הוא בעיה אמיתית הנוגעת לחיסונים, שכן הממשלה (של גרמניה) חוקקה חוק שלפיו החיסון נגד חצבת הפך לחיסון חובה למי שהולך לגן ילדים או לבית ספר – דבר הסותר את יכולתה  של הקונסטיטוציה שלנו לוודא את שלמותנו הגופנית.  

הניסיון להבין את הווירוס, את המגיפה ואת השלכותיה עבור המין האנושי, האדמה, החיים ויצורים חיים  – יכול ללבוש דרכים וגישות רבות ושונות ולהיות מובן ברמות שונות, ולכן אנסה להתמודד עם השאלה  במישורים שונים. 

.
מהן העובדות האמיתיות בהן ניתן לצפות?

 באמצעי התקשורת אנו פוגשים את הרעיון שלפיו אנו במצב דמוי מלחמה – מלחמה נגד הווירוס. מהו הדבר  הראשון שאותו הורגים במלחמה? את האמת!

..
מהיכן מגיע הווירוס? 

כנראה שלעולם לא נדע את התשובה המדויקת – תאונת מעבדה, מה שקרה כבר בעבר בסין, בטאיוואן,  בסינגפור? "שוק רטוב" – שבהחלט אפשרי? אך מה שברור הוא זה: הוא נוצר במקומות שבהם הּפלנֶטה  ובעלי החיים (ובני אנוש) מצויים בלחץ קיומי (stress existential) היכן שחל עימות לא בריא של "הטבע  החי" עם תנאים שבהם החיים אינם יכולים יותר לנשום!

.
האם הווירוס באמת מסוכן יותר מאחרים? 

 בשנים  הקודמות. עם זאת, אין זה אומר, כמובן, שהמחלה לא יכולה להיות מסוכנת או אפילו מסכנת חיים לחלק  מהאנשים. הבה נשווה זאת עם סכנות אחרות כיום, שבקשר אליהן לא קמה זעקה גדולה:

מוות כתוצאה מרעב: כ-3,000 ביום.
מוות כתוצאה מזיהום סביבתי (pollution) כ-8 מיליון בשנה.
מוות כתוצאה משחפת: כ-5.1 מיליון בשנה.
מוות כתוצאה מנומה Noma (בעייה תזונתית בלבד) כ-80,000 בשנה
מוות כתוצאה מסמים רפואיים: כ-80,000 בשנה (בגרמניה)
מוות כתוצאה משפעת ב-2018 :כ-20,000 בחודשיים (בגרמניה)

.
עד כמה מדויקים הנתונים?

הבדיקה לגילוי הווירוס אינה בטוחה וספציפית לחלוטין, כיוון שהיא מגלה רק שרשרת קטנה מתוך החומר הגנטי של הווירוס – חלק שיכול להיות משותף גם לווירוסים אחרים.

הסינון לפי נוגדנים – גם הוא לא יכול להוכיח בדיוק שעברת את הזיהום הספציפי הזה או כל זיהום אחר, ואינו נותן תשובה בטוחה לגבי התפתחות הגנה חיסונית. (מתוך משפחת וירוס הקורונה)

לפיכך, כל הנתונים על שיעורי התמותה מווירוס ה-19-Covid אינם מדויקים. שיעור ההדבקה עולה עם  מספר האנשים הנבדקים (באופן בלתי ודאי), ול-80%–90 (ילדים) אין כל סימפטומים, אפילו כאשר  בדיקתם יוצאת חיובית. מספר אנשים ניכר חולה בהחלט, גם בלי תוצאת בדיקה חיובית. לפיכך, אפשר  לפרש את תוצאות הבדיקות ואת המספרים לפי הצורך, בכדי לאכוף צעדים פוליטיים שונים.  

האם כל מקרי המוות המדווחים נגרמים על ידי וירוס הקורונה 19-Covid ?או שאצל רבים מהם אמנם  מצטרף הווירוס, אך הוא אינו הגורם למוות?  

הרוב הגדול של מקרי המוות קרו בגלל מחלות בסיסיות חמורות אחרות ו/או בשל תגובה לא נכונה של  המערכת החיסונית.  

בילדות: בגרמניה היו 3 ילדים (מתחת גיל 20) שנפטרו אמנם עם וירוס הקורונה (19-covid), אך לא בגללו.

.
מה נוכל לצפות מחיסון עתידי?

אומרים לנו שכולנו מחכים ל"גאולה" על ידי חיסון חדש, וכמויות לא-ייאמנו של כסף ותקוות מושקעות בכך. אולם האמת היא זו: לוקח שנים רבות מאוד לפתח חיסון חדש בטוח. לפתח חיסון על בסיס חיסון אחר  קיים ומוכר עשוי לקחת פחות זמן (על בסיס החיסון לשפעת, לדוגמא), אך איש לא מספר לנו עד כמה לא- יעילים הם החיסונים הקיימים לשפעת (20%–60), ואף אין זוכרים את המוטציה המתמדת של הווירוס. היו עד כה תופעות לוואי חמורות ולא היו אפקטיביים מאוד. כל לחיסונים ה"חדשים" מסוג mRNA.

החיסונים שמפתחים נושאים בחובם סכנות בלתי ניתנות לחיזוי, ופיתוחם נעשה מתוך תאוות בצע כלכלית  (שוק גדול המובטח על ידי הממשלות, שמוכרים לו את החיסון בתור מעין ישועה מן הפחד).

.
טבעו האמיתי של הווירוס

מעין שריד לדרוויניזם, המין האנושי פיתח תמונה שגויה לגבי הטבע, הצמחים ובעלי החיים וגם לגבי  פטריות, חיידקים ווירוסים. הם נחשבים לאויבים שעלינו ללחום בהם בכדי ליצור לעצמנו חיים אנושיים  יותר.  

אולם למעשה, במציאות הם שייכים למאזן החיים, הם נמצאים בכל מקום ונחוצים לקיומם של חיים  בריאים. כשאנו מנסים לסלק או להביס אותם, מופיעות מחלות. חיידקים הם חיוניים למערכת העיכול  ולמערכת החיסונית בגוף האדם. וירוסים משמשים כיוצרי אימפולסים לאבולוציה הגנטית של גופנו הפיזי.  הם קיימים בכל מקום בגופנו (תאים, רקמות ריריות, נשימה) – מספרם רב אף יותר מאשר כמות החיידקים  הלא תאומן – והם חיוניים לכל שינוי, לכל תהליך הסתגלותי. הם קיימים גם בטבע: עלה חסה מכיל ביליוני  חיידקים, כפית של מים – מיליונים.  

רק כאשר האורגניזם נמצא במצבי לחץ (סטרֶס) תמידיים, האיזון מופר והווירוסים הופכים לאלימים (ואז האורגניזם שלנו נחלש). לפיכך, מחלות = חוסר-איזונים נוצרות כקרקע פורייה להתפתחות מגיפה.

.
כיצד נוכל להבין את מאפייניו של זיהום הקורונה? 

התמונה הגדולה: המחלה/הזיהום מחבר את האנשים בכל רחבי העולם כמעט ברגע אחד, ובה-בעת, הוא גורם לקיפאון ולבידוד. הוא מופיע בצורה החמורה ביותר באזורים שבהם ישנו "גידול המוני של בני אדם",  כלומר, בערי ענק, שבהן יש פגיעה חמורה ומאסיבית בנשימת החיים. 

בגוף האנושי: אילו איברים מושפעים ביותר? האיברים המושפעים ביותר מן הווירוס הם האיברים של  המערכת הריתמית, שמהווים את היעד העיקרי של המחלה.  

הריאות הן איברים של קשר חברתי עם כל הסביבה שלנו – הן מבחינת האוויר והן מבחינה נפשית. הריאה  היא גם איבר האינקרנציה על האדמה – זאת מאז שהיא נוצרה, כאשר החיים עזבו את ספֵירת המים  והתחילו לחיות על חומר אדמתי מוצק באטמוספירה.

מערכת הדם מורכבת מאיברים של קשר פנימי בין מערכת העצבים והחושים לבין המערכת המטבולית  (כלומר, ורידים, לב, כליות)

לפיכך, לא הווירוס עצמו הוא האחראי העיקרי על מהלך המחלה, אלא המערכת הריתמית הפגומה וחוסר- איזון של המערכת החיסונית (שהיא כלי עבודה של מבנה האגו החזק שלנו, אשר מבדיל בין "עצמי" ל"לא- עצמי") שהינה או חלשה מדי – ולכן מושכת את הווירוס ברצפטורים של דרכי הנשימה – או מגינה חזק מדי, עם הרס על ידי ציטוקינים.

לכן, עבור אנשים בעלי מערכת חיסונית מאוזנת שאינה מגיבה תגובות-יתר (ילדים ונוער, למשל),  ההידבקות בקורונה פחות מסוכנת מאשר שפעת, לדוגמא. עוני, בידוד חברתי, זִקנה, אבטלה ופחד – כל אלה מפחיתים את כוחות החיים ולפיכך מהווים גורמי סיכון עיקריים.

.
מהן הסיבות לעובדה שמגיפות מופיעות לעתים קרובות יותר בכל רחבי העולם? 

אם נזכור שווירוסים משתנים (עוברים מוטציות) לצורות אלימות כאשר הדחק (סטרס) אצל הנשא גובר ואינו מאוזן, נתחיל להבין שמצב כזה יתרחש במצבים הבאים:  

  • אורגניזם חולה של האדמה, אשר עבר מניפולציות וניצול על ידי חשיבה אנושית (לא-אנושית) (חשיבה לוגית וסיבתית בלבד, שכן זו איכות מן העבר) באופן תועלתני. התוצאה תהיה  השפלה/שחיקה סביבתית, שינויים באקלים, אובדן מגוון ביולוגי, כריתת יערות, מונוקולטורה – כל אלה הם פצעים של אורגניזם האדמה, אשר גורמים לאדמה להיחנק, היא לא מסוגלת לנשום  ואין לה מחזוריות.
      
  • בעלי חיים במצבי דחק ומוחלשים, בשל התמונה השגויה שיש לנו ביחס ליחס האדם לעולם החי  והצומח. הם נחשבים לאויבים שעלינו ללחום בהם, לשלוט בהם, לפקח עליהם – או סתם ככלי  עבודה שביכולתנו להשתמש בהם ולנצלם לטובתנו-אנו. מקורן של כל המגיפות המקומיות  והעולמיות הינו בבעלי חיים מוחלשים. כל מיני בעלי החיים נושאים מחלות מידבקות אם הן  מצויים במצבי דחק )סטרס, ורבות מן המחלות שלנו מקורן היה בבעלי חיים, לעתים קרובות  באמצעות גידול המוני של בהמות, כשהתוצאה הייתה וירוסים.

    שחפת – פרות, שעלת – חזירים ,דֶבֶר – חולדות ופרעושים.
    חצבת – פרות, HIV – קופים, אּבולה – עטלפים. 
    שפעת–ברווזים, קורונה – עטלפים, פנגולין.

  • יצירת הצטברות לא-אנושית של אנשים בערי-ענק, זיהום סביבתי וזיהום של האגו (עפ"י לוסראן) הרס הגורמים הסלּוטוגנטיים (היות הדברים ניתנים לניהול, תחושת קוהרנטיות, היותם של הדברים ניתנים להבנה, היות החיים חדורים במשמעות), מלחמה במחלות במקום טיפוח ושמירה על הבריאות, טיפול רפואי בעיקר בעזרת סמי-נגד בחברה הנשלטת על ידי מדיקליזציה. 


בכל מקום אנו רואים את אובדן המרכז, האמצע – אובדן היכולות המאזנות והמרפאות. העולם כולו סובל
 מתסמינים שאותם אנו מוצאים במגיפת וירוס הקורונה (19-covid).

לכן, גם התרופה היא "מגיפה" – על התרופה להיות הרבה יותר אוניברסלית וניתן לראותה באמצעים  שמנסים לרפא את ספֵירת היחסים הנושמת והמחזורית של הפלנטה שלנו אל כל האורגניזמים נושאי- החיים עלי אדמות –– ולא רק בהימנעות ממגע ובמלחמה באויב מלאכותי.

.
מהם ההיבטים האנתרופוסופיים של המגיפה? 
  • רודולף שטיינר מציין כי התנאים המקדימים הקוסמיים להופעת מגיפה כזו נוצרים על ידי  היחסים הקוסמיים של פעילות השמש וכוכבי הלכת החוץ-שמשיים (מרס, יופיטר, סטורן) – ואכן הייתה קונסטלציה כזאת!

     

  • וירוס הוא גורם אהרימני פעיל, שכן מבנהו הפיזי קשור לגבישים ולמערכת העצבים והחושים  (הם יכולים "לחיות" רק בעזרת מערכת חילוף החומרים של הפונדקאי). אהרימן הוא רוח אשר רוצה לכבול אותנו לעולם של חומר, לנתק אותנו מן העולם הרוחי באופן היוצר פחד ממוות – והרי פחד הוא כלי שבאמצעותו ניתן להביאנו להתחנן לבטחון, לבודד אותנו, לגרום לנו לקיפאון נטול סיכונים ודמיון גם יחד, המנוגד לחיים או אף מכחידם.

     

  • בעשורים עברו, המגיפה תמיד באה מן המזרח אל המערב (אירופה = מרכז, אמצע), כשמקורה היה בסין, שם מתרחשת מלחמה ברוחניות ובהתפתחות האינדיבידואליזם האנושי מזה למעלה  מ-3 מחזורי חיים על ידי דיקטטורות שונות, בשם המטריאליזם. זהו מעוז של אהרימן שאינו מאוזן על ידי כוחות רוחניים. מה יוצרת המגיפה הוויראלית במערב, שבמקור היה אזור של נפש  התודעה?
  • במהלך המגיפה הזאת אנו נוצרים כמו העתק של "רוח סין", עם התגברות של אגואיזם, פחד,  דיכוי אחריות אינדיבידואלית, חוסר אמון, פיקוח בטחוני, נוף ואוצר מילים דמויי-מלחמה,  הגבלת החופש, החוק והסדר – הכול בשם הביטחון (אהרימן).
  • חותם נוסף של אהרימן הוא האופן שבו אנו מסתכלים על המגיפה: כל הדיווחים הם על מספרים מופשטים וסטטיסטיקות, משהו שקשה לחיות בו ברגשותינו ובליבנו. החשיבה שלנו בהקשר זה  היא בעלת איכות של העבר (נפש שכלית) ולא החשיבה ההוליסטית האינטגרטיבית הנחוצה לנו של נפש התודעה, המביטה אל מעגלי האינטראקציה של החיים. אנו מסתכלים על שרשרות  סיבתיות של המוות במקום על מערכות יחסים פנימיות בין החיים.

    ואלה הן אף הסכנות הנובעות ממגיפת וירוס הקורונה 19-Covid – ולפני המגיפה הבאה – להתפתחותנו האנושית: פחות חופש – פחות אינדיבידואליות – פחות אחריות אישית – פחות דמוקרטיה – פחות  התבוננות – יותר פחד – יותר תועלתנות = יותר סין. אל מול ההתפתחות הבריאה של המין  האנושי לקראת חברה של נפש התודעה, ישנה מגמת-נגד החותרת לחברות אוטוריטאריות,  למדינות הנשלטות על ידי פיקוח ומעקבים, לאווירה של חוסר אמון ואובדן פלורליזם. לכך מצטרפת מדיקליזציה ותכתיב המורה על אקונומיזציה של החיים.

.
היכן ניתן למצוא את כוחות הריפוי? 

האנושות נמצאת בסיכון אם האנושות לא תבין את איכויות החיים, את כבוד האדם, את החינוך הסלוטוגני (המקדם בריאות), את החברה התלת-איברית בה מתקיימת אינטראקציה חופשית – כל אלה הם תנאים  לאנושות המגשימה את החיים. אם נהיה מסוגלים לפתח אינדיבידואליות אחראית, המובלת על ידי  ה"אני", עם יראת כבוד ובאהבה – במקום פחד וקהות חושים תועלתנית – אל האדמה, אל הצמחים, אל  אחינו ואחיותינו בעלי החיים, ואל בני אנוש זולתנו – או-אז נהיה מאוזנים יותר, שפירושו מחוסנים יותר,  בריאים יותר, יותר בהרמוניה גם עם החיידקים והווירוסים שלנו, ישויות שהן חלק מחיינו וקיומנו הפיזי. עלינו לשלוט בקונסטיטוציה החייתית הפנימית שלנו, על ידי כך שנלמד להפוך אנושיים בעלי זקיפות-קומה  אינדיבידואלית, תוך שאנו משחררים את האזור האמצעי שלנו לחמלה ולאחריות.  

לפיכך נוכל לגאול את בעלי החיים במערכת יחסים בעלת שלושה היבטים: 

מעל החיה = הדרכה אנושית באחריות 

בגובה העיניים = בניית יחסים הכוללים שיתוף ברגשותינו 

מתחת לחיה = בעלי חיים הינם מומחים שיכולים לעזור לנו. 

בספר "הנסיך הקטן" של סנט אקזופרי, מבקש השועל, "אנא אלֵף אותי" – ופירוש הוא לקחת את עולם  בעלי החיים אל תוך האנושות!

.
הבה נפתח תמונה מיכאלית מרפאת כגישה טיפולית:

טרנספורמציה של החשיבה שלנו לחשיבה אינטגרטיבית = חשיבה-של-לב, חשיבת נפש תודעה, תוך דיבור  שהינו מלא אמת ככל האפשר. 

טיפול בנשימה – שלנו ושל חיינו, של האדמה, של כל היצורים החיים. האטה של חיינו.  אמפתיה ועניין = אהבה לזולתנו. 

לזכור את המקור הקוסמי-רוחני של האדמה, הטבע והאדם והתחברות אליו מחדש. שימוש בכוחות הברזל = אומץ נגד כוחות הדרקון.  

זכרו: נקודת המפנה האקולוגית היא נקודת מפנה של כל הנשימה, לכן אנו זקוקים למודעות מתמדת לכל תנאי הנשימה.


כמו בכל משבר, ישנה אפשרות לשינוי לטובה, משהו שאנו יכולים ללמוד  למען עתיד טוב יותר – בואו נתחיל עם תקווה!

ד"ר בקמן (Ulf Jurgen Beckmann) הוא רופא ילדים בגישה אנתרופוסופית אשר חי בגרמניה ומרצה ברחבי העולם

דילוג לתוכן