״מקומם ותפקידם של ההורים בחינוך ולדורף״

״מקומם ותפקידם של ההורים בחינוך ולדורף״

קטעים מהרצאות ושיחות של ר. שטיינר

מתוך 298 GA ספר המרכז מפגשים של שטיינר עם הורים ומורים (טרם תורגם לעברית).
תרגמו וערכו: סטפני וגלעד אלון.

אם אנו רוצים להתקדם בבית הספר (בכל מקום שכתוב בית ספר, יש לקרוא גם גנים ס.א), אנו זקוקים לשיתוף ואמון של ההורים. המורים שלנו בהחלט תלויים בכך, שימצאו את השיתוף והעשייה המחברת, מלאת האמון, עם הורי הילדים. עבודה בבית הספר היא כמעיין מרענן לכל החיים. אם ההורים יבינו, שאנו פועלים כדי שהילדים יהיו אנשים הנכנסים לחיים מבוגרים עם כוחות, אז הם יהיו בקשר נכון עם בית הספר. עלינו לבנות על ההבנה הזאת של ההורים. נוכל לבנות את החוזק שלנו, כקהילת חינוך, רק בעזרת הורים המבינים זאת.

אם אנו מודעים לכך שאנו משתדלים לתת לילדים את מה שהם שזקוקים לו (מתוך הבנת האדם והעולם) בזמן המתאים – אזי אנו זקוקים לכך שבית הספר יהיה מוקף "חומות הבנה" הנבנות על ידי ההורים. רק כך נוכל לעבוד באופן המיטבי. אנו אוהבים את ילדינו, אנחנו מלמדים מתוך הבנת האדם ומתוך אהבה לילדים. מסביבנו נבנית אהבה נוספת – האהבה של ההורים לישות בית הספר שלנו. רק בקהילה כזו נוכל לעבוד לקראת עתיד טוב יותר לבני האדם.

מתוך הכרח/לחץ/כפייה אי אפשר ליצור משהו טוב והגיוני בחיים האנושיים. כדי לפעול מתוך חופש אנו זקוקים להבנת ההורים עבור העשייה החינוכית/חברתית שלנו. פעולה למען עתיד טוב יותר לאנושות תוכל להיווצר רק על ידי עבודה משותפת של הורים ומחנכים למען חינוך (מתוך ידע ואהבת האדם) לדורות הבאים.

זה מה שרציתי להגיד לכם, חברים יקרים, אנו זקוקים להורים שלנו כחברים הלבביים של בית ספרנו. ככל שההורים יהיו יותר חברינו, נוכל לעבוד טוב יותר ולקיים עבודה משמעותית ומשפיעה.

ערב הורים 13.01.1921 מתוך 298 GA

האלמנט הבסיסי לכל דבר שאנו רואים כתפקידנו בבית ספר ולדורף הוא שיתוף עם ההורים.
מכיוון שאנחנו (ואני מקווה שלא רק לפי השם), בכל ישותנו בית ספר חופשי, ואנחנו שואפים להמשיך ולהיות כאלה, אנו זקוקים לעזרה הרבה ביותר של ההורים. אני סבור שההורים ירגישו סיפוק רב אם לנו יהיה את הרצון לעבוד ביחד איתם. כאן לא מדובר על העזרה הכספית, אלא על שיתוף ממשי בעשייה.

לחיי הרוח לא מתאים לדרוש אחד מהשני (זה שייך לתחום ההסכמים). בחיי הרוח אנחנו אמורים לפעול על מנת לשחרר את היכולות היצירתיות של כל אחד ואחת מאיתנו. יוצר ומקבל. שניהם חופשיים. שני האלמנטים הללו קיימים בכל אדם,
לא לפי החלוקה של הורים – מורים.

ערב הורים 09.05.1922 298 GA

ללא ההבנה של ההורים איננו מסוגלים לעשות את העבודה שלנו. רק ביחד יהיו לנו כוחות ועוצמה עבור האידאלים של החינוך. 
אנו זקוקים לכוחות הללו עבור הדרישות של תרבות ההווה והעתיד. עלינו לשאוף להעמיד את מה שאנו רוצים בצורה הנכונה לפני אנשי ההווה כדי שיוכלו להבין אותנו. עלינו לדאוג שההורים יוכלו להשתתף במחשבות, ברגשות וברצון שאנו נושאים איתנו. 
אנו רוצים לבנות מערכת יחסים שאינה בנויה על סמכות, בין בית הספר לבין קהילת ההורים. לסמכות אין כל ערך, ערך יש רק להבנת השאיפה והדרך שלנו.

היינו רוצים שההורים ירגישו חלק מהעשייה שלנו. עשייה משמעותית למען האנושות בזמננו ולעתיד. שותפות למעשה חברתי גדול. ככל שכולנו נרגיש כך – ייטב. זהו בסיס חשוב לעבודה שלנו. אין ערך לכל מיני מתודות/דרכים וסוגי הוראה, אם מצב היחסים הוא לעומתי. החשוב ביותר הוא האחדות הרגשית-מחשבתית בין ההורים והמורים. עלינו לחפש את הקשר בין בית הספר והשאלות החברתיות הכלליות של זמננו ומקומנו. ללא קשר כזה, בית הספר מפסיד ומאבד כוח.

דילוג לתוכן