כנס האביב תשפ"א (2021) - "עבודה משותפת כעוגן ומנוף ליצירת עתיד בריא"
גננות יקרות, גננים יקרים,
על רקע אתגרי הזמן הזה יוקדש הכנס להיבטים השונים של העבודה המשותפת ולהתפתחות בריאה של כולנו ושל ילדים בפרט. נושא הכנס: "עבודה משותפת כעוגן ומנוף ליצירת עתיד בריא". הכנס הפעם נושא משמעות מיוחדת והינו בעל חשיבות רבה מבחינתנו, שכן הוא מזמין את כל העובדות והעובדים בגנים להיות שותפים בתהליך הרחבתו וארגונו של המעגל הארצי לחינוך ולדורף לגיל הרך, באמצעות קבוצות שיח. אנו רואות בשיתופכן/ם בתהליך ובשאלות שהוא מעלה, מטרה חשובה. ומזמינות אתכן/ם להיות חלק פעיל ויוזם בהתהוותו.
הצוות המוביל את התהליך ואת הכנס מורכב מחברות מעגל הגנים ומהצוות המקדם את תהליך הסדרתו של הארגון הארצי ואת ההסדרה עם משרד החינוך.
בברכה חמה ולבבית,
מיטל, ענבר, אנדריאה, שירה, אבישג, מיכל, סטפני, מיריה, אביגיל, מירי, נעמה, מיכל ואפרת.
סדר היום:
8:45 התכנסות (זמן כניסה לאתר ושתית קפה)
9:00 דברי פתיחה
9:15 הרצאה: ״תפקיד החושים הבסיסיים בטיפוח יכולות המפגש שלנו עם עצמנו ועם העולם" דר' סיימון קוטנר
10:15 הפסקה
10:30 הצגת התהליך הארצי והקבוצות
10:45 שיחות בקבוצות עבודה על פי הנושאים המפורטים למטה
11:45 הפסקה
12:00 הרצאה והשראה אמנותית: הסיפור כמרחב משתף ומרפא, אפרת אנגרס – אוולד ומיכל רשף
המרצים
ד"ר סיימון קוטנר הוא פסיכולוג קליני, מורה ולדורף וחוקר. הקים תכנית בינ״ל לתואר שני בחינוך ולדורף והוא מרצה בתחומים הקשורים בהתפתחות הילד ופסיכולוגיה.
מיכל רשף הינה גננת, פסיכותרפיסטית, מלוות גנים ומרצה בהכשרת גננות. היא מייצגת את ישראל בארגון הבינלאומי של חינוך ולדורף לגיל הרך.
אפרת אנגרס אוולד היא מטפלת באמנות, מרצה, מספרת סיפורים ובובנאית. עבדה כגננת וכמורה וליוותה גנים שונים.
הצוות המוביל את התהליך ואת הכנס מורכב מחברות מעגל הגנים ומהצוות המקדם את תהליך הסדרתו של הארגון הארצי ואת ההסדרה עם משרד החינוך.
בברכה חמה ולבבית,
מיטל, ענבר, אנדריאה, שירה, אבישג, מיכל, סטפני, מיריה, אביגיל, מירי, נעמה, מיכל ואפרת.
קבוצות עבודה - קבוצות השיח:
בקבוצות השיח נשתף בתהליך המתקיים מזה מספר חודשים. במסגרת התהליך הזה, החל צוות לא גדול (הכולל גננות, מנהלות גנים ועמותות ונציגות של מעגל הגנים והפורום הארצי של בתי הספר), לקדם את הסדרת הייחודיות של גני ולדורף עם משרד החינוך. מתוך המגמה הזו, הבנו כי לפנינו למעשה הזדמנות לארגן את העבודה המשותפת שלנו, לבסס את המקצועיות שלנו וליצור מארג ארצי חי של ארגון גני ולדורף. הנושאים של קבוצות השיח נבחרו לקידום התהליך הכפול – החוצה כלפי משרד החינוך. ופנימה אל תוך הארגון הארצי שלנו. אלה הנושאים שנבחרו:
המבנה הארגוני למעגל הגנים הארצי (קבוצה 1)
חברות הצוות: אבישג מור, שירה קמון, מיכל רוזנברג
המבנה הארגוני הוא כמו עלי הגביע בצמח המותאמים בדיוק רב לפרח הצומח מתוכם. המבנה הזה אוחז, נותן את הצורה היציבה ומאפשר לפרח המסוים לפרוח.
איזה מבנה יאפשר לכל גננת וגנן לקבל את המענה, ההשראה, המזון והמעטפת לעבודה בגן ושיאפשר קשר ישיר ודו כיווני? מהו המבנה שיצעיד אותנו קדימה לחיבור בין הגנים ליוזמות השונות הפועלות ברחבי הארץ? מהו המבנה שיאפשר הרחבה והעמקה של הפעילות החינוכית, שכולנו שותפים לה ויכולים באופן הדדי לצמוח ממנה?
שאלות אלו ועוד רבות אחרות נשאלות בקבוצת העבודה העוסקת ביצירתו של מבנה ארגוני מתחדש למעגל הגנים הארצי. התרבות הארגונית אליה אנו שואפים חובקת את המילים: הקשבה, אחווה וחמלה. מן המקום בו אני מביאה את עצמי לידי ביטוי אל ענין אמיתי באחר ופיתוח המנהיגות בכל אחת ואחד מאיתנו.
לשאלות ניתן לפנות ל:
אבישג מור avishaggm@gmail.com
צוות כתיבת מסמך ההסדרה (קבוצה 2)
חברות הצוות: אפרת אנגרס אוולד, מיכל רשף, נעמה שפירא
מתוך כוונה להשלים את הסכם ההסדרה עם משרד החינוך כלפי חינוך ולדורף בגיל הרך, ולהבין מהם הנושאים העיקריים שמאפשרים את התקיימותו של חינוך זה בגילאי לידה- בי״ס, הוקם צוות שהחל בתהליך של ברור הנושאים וכתיבת מסמך רשמי. בתהליך זה התבהר כי לצד ההסדרה כלפי משרד החינוך- יש צורך גם בהסדרה כלפי פנים. כלומר הסדרת היבטים שונים בארגון כלל מערך הגיל הרך. הצוות מקדם את כתיבתו של מסמך, שישרת את הסדרתו של חינוך ולדורף לגיל הרך הן כלפי פנים והן כלפי חוץ. בכנס נתבונן בשאלות: מה מהותי וייחודי לחינוך ולדורף בגיל הרך ומה יש להסדיר על מנת שיוכל להתקיים במיטבו?
לשאלות ניתן לפנות ל:
נעמה שפירא Naama.ritte@gmail.com 054-5543467
צוות התייעלות (קבוצה 3)
חברות הצוות: אנדריאה קולדן, מיטל איילון, ענבר נגב
צוות התייעלות מורכב מאנשי חינוך, מנהלה והורים, אשר נוגעים במתח העדין שנוצר מהמפגש בין הצרכים השונים מתוך כוונה למצוא דרכים ופתרונות לייעל ולהטיב את העבודה והעשיה במכלול התחומים – פדגוגי, ארגוני וכלכלי. מהם הכלים הדרושים כדי להתיעל בעבודה היומית בכל ההבטים ובמיוחד בהתייחסות לאתגרים שמביאה התקופה הנוכחית. כיצד ניתן לרכז ולהנגיש מידע רלוונטי?
במעטפת הארגונית של הגן, העמותה והקהילה, כל צלע במבנה מביאה קול אחר. למרות שתמיד קיים מתח עדין בין בחירות לוויתורים, מתוך השיח וההקשבה נוצר המעגל השלם. השיח והעבודה היומית דורשות ערנות מתמדת והתייחסות לשאלות פדגוגיות, למידע מערכתי, להנחיות מגורמי חוץ, לצרכים משותפים וגם לצרכים ייחודיים.
לשאלות ניתן לפנות ל:
אנדריאה קולדן ganim@antro.org.il 054-3456920
צוות ליווי גנים (קבוצה 4)
חברות הצוות: סטפני אלון, איילת חזן, שריי גת, עופרית קלס, שירלי טפר
בליווי המקצועי של הגנים עולות שאלות שונות הנוגעות לצוותי הגן, לילדים ולקהילת ההורים. האם נוכל לאמץ בגן שיח פתוח, חשוף, פגיע וכיצד יכולות מלוות הגנים לעודד שיח כזה?
נושאים רבים קשורים לעבודת הליווי. למשל: מה מאפיין את העבודה עם מבוגרים? כיצד יכול לימוד אנתרופוסופיה להעמיק את העבודה המשותפת? האם התפקיד של מלווה הוא רק פדגוגי או גם חברתי/קהילתי? מה אמורים להיות כישורי המלווה, ההשכלה והניסיון המקצועי שלה/ו?
מהן השאלות שאנו פוגשות כמלוות גנים? מה עולה במפגש ילד – מבוגר במסגרת הגן? מה חי במפגש של קבוצת המבוגרים שעובדת ביחד ובמערכות היחסים שבינהם? מה נוצר במפגש בין המלווה לצוות הגן? מה מצפה צוות הגן מן המלווה?
לשאלות ניתן לפנות ל:
סטפני אלון stef.allon@hotmail.com 050-9832067
צוות חינוך חרום (קבוצה 5)
חברות הצוות: סטפני אלון, מיריה רון, לי גלים דלפן
חינוך חירום מהווה התערבות חינוכית, מיידית וראשונית, שבכוחה למנוע הסלמה של חוויה טראומטית והפיכתה לפוסט טראומה. הוא משתמש בכלים של חינוך ולדורף: משחק, תנועה, ריתמוס וקשר חברתי, כדי להפעיל את כוחות הריפוי הטבעיים (של ילדים ומבוגרים כאחד), גם כשאין שום מקורות סיוע וטיפול אחרים.
חינוך חירום נוסד כפרי יוזמתו של מחנך בחינוך מרפא – ברנד רוף, ואתו עו"ס- לוקאס מאל, וקבוצת מתנדבים, רובם מחנכי וולדורף; מטרתו במקור – הגשת סיוע לילדים באיזורי חירום ומשבר.
בשיחה נראה סרטונים, המדגימים את דרכי העבודה; נלווה אותם בשיחה ובהסברים, ונצביע על הדרכים להרחיב את הלמידה והקשר אתנו, עם הקבוצה הישראלית לחינוך חירום.
לשאלות ניתן לפנות ל:
לי גלים דלפן leegad@gmail.com 054-5621385