סיכום כנס הסתיו של הגננות "שלומי קשור בחוט אל שלומך"- אוקטובר 2020

סיכום כנס הסתיו של הגננות "שלומי קשור בחוט אל שלומך"- אוקטובר 2020

מאת: מיריה רון, בשם מעגל הגנים

שלום לכולכן.ם. רצינו להודות שוב, מעומק הלב, על שנרשמתן.ם, והייתן.ם איתנו בכנס הסתיו, הכנס הראשון של המעגל שנעשה דרך "זום".
מודות שחששנו מסוג "מפגש" שכזה. היססנו, בדקנו, ולבסוף, החלטנו. בדיעבד, ברכנו על ההחלטה. מן התגובות שהגיעו אלינו, נראה כי גם אתן.ם הרגשתן.ם,
כי גם "מפגש" מקוון כזה היה טוב מאין-מפגש, וחשוב לשמר את ריתמוס הכנסים, באביב ובסתיו.

כנס הסתיו עסק בלמידה, מחקר, הבנה ודרכי התמודדות עם התנהגויות מאתגרות בגן. מתוך הנחה כי הקשיים קשורים לפסיכו טראומה ביַלְדוּת.

  • ד"ר מירון ברק דיבר בהרצאת הפתיחה המרתקת שלו, על הפרעות קשב ריכוז חרדה בילדות בהקשרים וכתסמינים של לפסיכו טראומה מוקדמת.
    למדנו על סוגי פסיכו טראומה: מינורית, מג`ורית, אפיזודית וחוזרת/עיקשת. טראומה שנגרמה בידי כוחות טבע, מול טראומה מעשה ידי אדם, החל ממציקנות ובריונות ועד התעללות מינית. למדנו על ההשפעה הנפשית והפיסיולוגית של פסיכו טראומה בשבעון הראשון, על כוחות החיים, הרגש, ואף הפיסיולוגיה; ועל הפגיעה הקשה בהתפתחות ובלמידה.שמענו על שיטות טיפול, הן קונבנציונאליות, והן מנקודת מבטה של הרפואה האנתרופוסופית.

    בהרצאות הבאות שמענו על מענים חינוכיים/טיפוליים שנוכל לתת במסגרת הגן.

  • יפה מאיר עסקה בהתמודדות הפרטנית עם ילדים ותיארה את אופני הביטוי של הקשיים של קשיים טראומטיים -דרך פגיעה בחיקוי, בתנועה, במשחק ובלמידה. הסבירה כיצד ילדים עשויים לקבל מענים לצרכים האינדיבידואליים שלהם, בתוך הקונטקסט התרפויטי של עבודת הגן; כמו נשימה, נוכחות, מלאכות, סיפורים, מעגל ועוד. את דרכי ההתמודדות שלה יפה מבססת על חקירה, התבוננות ולמידה ממושכת של ידע האדם.
    .
  • מיריה רון עסקה בהתמודדות הקבוצתית, ה"אקלים" והדינמיקה של הצוות. היא הסבירה שהם חלק מן הגורמים מקדמי החוסן, וסקרה מספר כלים מתחום "חינוך חירום", המבוסס על חינוך וולדורף. כלים אלו הם בעלי איכות מאזנת ומרפאת לאחר התנהגויות קשות אצל ילדים, שהן עלולות להיות בעלות השפעה טראומטית גם עבור הקבוצה. למשל: "סל" דקלומים ומשחקים ריתמיים-חברתיים, שיעזרו לכונן מחדש את תחושת הקשר וההשתייכות, לחדש ריתמוסים ורצפים, למנוע פגיעה ולשקם את תחושת המוגנות.
    .
  • .ב"חדרים" אליהם יצאנו לשיח קבוצתי, ניתן מקום לשאלות שהתעוררו בעקבות ההרצאות, והיה שיתוף מקצועי ואישי.
    .
    ניפרד בברכה ובתקווה, כי תהא זו שנה של למידה משמעותית, העמקה, חינוך והתחנכות, עבור כולנו.
דילוג לתוכן