כנס הסתיו של הגננות "המשחק החופשי " – אוקטובר 2022

כנס הסתיו של הגננות "המשחק החופשי - על חשיבות המשחק בחיי הילד"

יום שישי, 14.10.2022
בית ספר רימון, פרדס חנה - כרכור

גננות יקרות וגננים יקרים, שלום רב,

בתום חג הסוכות ניפגש כמנהגנו לכנס הסתיו של מעגל הגנים.
לאחר שנתיים אנחנו חוזרים לקיים את הכנס במפגש פנים-אל פנים, חי, נושם ואוהב.
נושא הכנס בו בחרנו לעסוק השנה הוא:  "המשחק החופשי" .
"המשחק החופשי" הוא אחד התחומים המרכזיים ביותר להתפתחות הבריאה של הילד.
כדי לחקור את הנושא הזמנו כמה מחנכות וולדורף בעלות נסיון רב.
כל אחת מהן תאיר את "משחק הילד" מזווית אחרת בהתבסס על עבודתה ותובנותיה.
כך נוכל לעסוק בהיבטים שונים:  מהי מהות המשחק?  אילו איכויות יש בנו כמחנכות/ים שתומכות במשחק החופשי של הילד?  מה התנאים שמאפשרים לילד להתמסר למשחק – לבד, ובקבוצה?  האם עלינו, במיוחד בתקופתנו, לתת יותר תשומת לב למשחק הילד, ובכך לפתוח לפניו זמן ומרחב לפעילות החופשית שלו?  האם ואיך אופן המשחק משפיע על הביטחון העצמי של הילד?  על חופש החשיבה?  על יחסו לסביבה?
ביחד איתכן/ם ננסה לתת תשובות לכל השאלות הקשורות, גם במליאה בעזרת המרצות וגם בסדנאות המגוונות שעומדות לבחירתכן/ם!

"האדם משחק רק בשעה שהוא אדם במלוא משמעותה של המילה, והוא אדם שלם רק בשעה שהוא משחק"  (פרידריך שילר)

"המשחק הוא הצורה העליונה של המחקר"  (אלברט איינשטיין)

"פעילות המשחק מאופיינת בכך שאין לה מטרה חוץ מההנאה שבפעילות עצמה. אך למשחק תרומה התפתחותית גם כשאין בו למידה – פעילות המשחק נותנת פתרון לקונפליקט שהילד חש בו. פתרון הקונפליקט הוא הלמידה. המשחק משמש הזדמנות לילד לחזור ולתרגל סכמות שנלמדו. ההנאה הנגרמת מהחזרה על אותן סכמות דרך משחק, מהווה גורם התורם להתבססותן ולגיבושן"  (ז'אן פיאז'ה)

"מאופן משחק הילד, אפשר לחוש איך בגיל מבוגר הוא יממש את משימתו בחיים." "האדם הוא חופשי אם הוא מצליח בכל רגע בחייו להיות עצמו"  (רודולף שטיינר)

סדר היום:

9:00

התכנסות

9.30-11.30 

שירה, תנועה וברכות
נושא הכנס "המשחק החופשי" יוצג ע"י הדוברות הבאות:
גרדה סאליס-גרוס  (Gerda Salis Gross), שוויץ
יפה מאיר
אבישג מור
עאידה אוואד

11.30-12.30  

 הפסקה: ארוחה (כל אחד/ת מביא אתו/ה), מפגש חברי, דוכני מכירה

12.30-14.00 

סדנאות בכיתות השונות

14.00-14.30 

מפגש במליאה  – שירה, תנועה ומילות סיכום

אנא הביאו לכנס- מלבד שמחת המפגש, הבנות ושאלות שנוגעות לנושא- גם כוס שתייה ואת המזון שלכן/ם. אנחנו נכין עבורכן/ם תה, קפה ומים חמים…

פרטים על המרצות המשתתפות בשיח:

גרדה סליאס גרוס  (Gerda Salis Gross)  –  M.A בחינוך מיוחד. חוקרת כבר 40 שנה את נושא "המשחק כתקשורת". מלמדת חינוך מיוחד בהכשרות ובהשתלמויות של מחנכי בתי ספר וגני ולדורף בשוויץ ובשוודיה. אמא לחמישה וסבתא

יפה מאיר – התחילה את דרכה החינוכית ביוזמה הטיפולית "בית טוביה" בהרדוף. והשתתפה בסמינר הגננות הראשון שפתחה סטפני אלון. העבודה החינוכית הובילה אותה לחקור התמודדות פרטנית עם ילדים במצבי טראומה

אבישג מור –  גננת ותיקה, M.A בייעוץ חינוכי, מלמדת ומלווה גנים בחינוך וולדורף, מנהלת קהילה בקיבוץ סמר שבערבה, חברה "במעגל הגנים"

עאידה אוואד – גננת ומורה וותיקה, ממקימות חינוך וולדורף בשפה ערבית בשפרעם, מלווה גנים ופעוטונים במגזר הערבי בגליל וביפו, בעלת תואר ראשון ותעודת הוראה, השתלמה בחינוך מרפא ובחינוך למצבי חירום. נשואה, אמא לארבעה וסבתא לשבעה

פרטים על נושאי הסדנאות ועל המנחות:

1. Homo ludens– האדם המשחק שבי / גרדה סאליס-גרוס  (הסדנא באנגלית פשוטה)
המשחק מהווה צורך אנושי בסיסי ואוניברסלי הוא מעודד התחדשות ויצירה.
בסדנא נחקור יחד את השאלות הבאות: האם אני מזהה בתוכי את כוח המשחק? האם הוא כוח חיוני בחיי?

2. אוריתמיה והביטוי לה במשחק החופשי / טל בירן
האוריתמיה היא אמנות תנועה ייחודית הרואה בגוף האדם כלי המבטא, בריקוד ותנועה, את הצלילים, הצורות והצבעים מהם בנוי העולם. האוריתמיה מתייחסת לדיבור ולמוסיקה כמצעי שממנו נובע המבע התנועתי. האוריתמיה היא אמצעי מופלא לחיבור הרמוני בין האדם והמרחב, בין אדם לאדם ובין האדם לעצמו. בסדנא נחווה ונבדוק איך אלמנטים אלה באים לביטוי בהקשר של המשחק החופשי
טל בירן אורדובר – מורה לאוריתמיה מזה 20 שנה. הקימה, מלמדת וחברה בהנהלת בית ספר "אופק" (מרכז אופק כולל אשכול גנים וכיתות א' עד ח') בישוב אלישיב. נשואה ואמא לשני בנים

3. משחקי אדמה / לילך לב רם
ניצור עם חימר מלא מאדמה ונגלה את כוחות הריפוי שלה. נגלה את האפשרות הבלתי מוגבלת ליצירת משחקים הנובעים מתוך עולמו הפנימי של הילד
לילך לב רם – בעלת הכשרה ונסיון רב בחינוך בגן וולדורף. אמנית, יזמית חינוכית, מלווה מוסמכת למורים וגננים, מנהלת את אשכול הגנים בעמותת "גנאחר" במודיעין ושוהם. מעבירה סדנאות במלאכות כפיים, עובדת עם איתן שקד בבתי ספר ובסדנאות לשילוב והכלה באמצעות משחקי אדמה

4. לשחק בצלילים / תמי הרצברג
סדנה מוסיקלית – גם לשחק וגם לנגן. להמציא, להשתעשע, ליצור ביחד. לשחק בקולנו, לשחרר, להקשיב למה שמתרחש. נשלב את קולנו במשחק, בהקשבה יוצרת
תמי הרצברג – מורה לשירה בקבוצות גם בגישת "הדרך לגילוי הקול". מלמדת מזה 30 שנה בסמינרים למורי וולדורף. ממייסדות בית ספר וולדורף "אדם" בירושלים

 5. ילדים מאותגרים במשחק החופשי / יפה מאיר
המשתתפים/ות מתבקשים/ות להביא איתן/ם  לסדנא תיאורי מצבים. אנו נדון בנושאים הבאים: גן רב גילאי והמשחק החופשי. איך בוחרים משחק, חפצים וסיפורים מעודדי משחק חופשי? איך יוצרים מרחב מעודד משחק חופשי?

6. הפוטנציאל המרפא של המשחק החופשי / מיכל רשף
בסדנא נתבונן במשחק בשביעון הראשון, תוך התייחסות לארבעת החושים הראשונים, ארכיטיפים של משחק, סוגי משחק ותפקיד המבוגר
מיכל רשף – גננת ותיקה, פסיכותרפיסטית, מטפלת ומלווה יחידים, הורים ומשפחות. מלווה גנים, מלמדת בסמינר לגננות בטבעון, חברה "במעגל הגנים" ונציגת ישראל "בארגון העולמי לחינוך וולדורף לגיל הרך".

7. משחק מְחַסֵּן, משקם, מרפא / מיריה רון
בסדנא נכיר דרכים בהן המשחק תורם לרווחה הנפשית ולתפקוד תקין של ילדים, גם במצבי לחץ ומשבר. תוכנית "משחק מְחַסֵּן" נשענת על תוכנית "חינוך חירום" מיסודו של ברנרד רוף, יזם ומחנך מגרמניה, אשר נועדה להנגיש סיוע דחוף לילדים באזורי חירום. עם זאת, יש ביכולתה לעזור גם במצבי לחץ ומשבר מינוריים, ממציאות חיי הגן והקהילה
מיריה רון – גננת וולדורף לשעבר, יועצת ומדריכת הורים וצוותים חינוכיים. בעלת הכשרה לחינוך מרפא, ופסיכותרפיה אנתרופוסופית ואסטרטגית. משחקת, רוקדת, רוכבת, וחברה "במעגל הגנים"

דילוג לתוכן